Humorprins og prinsesse: Westerdals-studentene Johan Hveem Maurud og Johanne Scheen er hjernene bak musikalen.

Westerdals-studenter setter opp musikal med «SKAM»-stjerner på rollelisten

På søndag er det klart for den andre delen av musikaltriologien til den selverklærte revyveteranen Johan Hveem Maurud. Selv mener han at musikalkonserten bare er «kødd».

Johan Hveem Maurud (23) er Westerdalsstudent og går andre året på Tekst og Skribentlinja. Ut av et rent overskudd setter han nå opp musikalen «Woman2Woman – a Pussycal».

– Det har vært en veldig intens periode akkurat nå, vi har jo eksamen midt oppi det hele.

Hveem Maurud omtaler seg selv som «skaper», men også kunstnerisk ansvarlig for prosjektet. Med seg på laget har han klassevenninnen Johanne Scheen (22) som produsent og medskribent. Ingen av dem vil stikke under stol at forestillingen først og fremst er kødd og humor.

– Det er en veldig tullete musikal om kjønn. Jeg vil kalle det «idiotteater», for det er jo bare tull og humor, forklarer Hveem Maurud.

Postapokalyptisk univers

I fjor satt han opp den første delen av musikalkonserten, som tok for seg en gjeng med menn som levde i en postapokalyptisk verden hvor kvinnene var forsvunnet. Vi aner allerede hvor det bærer hen når vi får høre at de kriget med hverandre gjennom å spille gitarsoloer.

– Nå har vi tatt det videre. Det er kvinnene det nå skal dreie seg om. De har nemlig stukket av og lever for seg selv i en storbymetropol, et sted som blir kalt for The Venusberg. Her kan de shoppe, drikke latte og slikt.

Hveem Maurud fortsetter å fortelle om den smått absurde musikalen. Det går rykter om at stor «fitte» går løs på de postapokalyptiske sletter, og at en viktig karakter, som har fått navnet «The Knipple», skal settes fri i fra et fengsel,

– Free The Knipple, sier den lattermilde «skaperen», og fortsetter:

– Det er jo egentlig ikke så mange som kommer for å høre historien, de flest kommer for å se de flinke folka og for å høre på morsom musikk.

– Hva vil dere med denne konsertmusikalen?

– Det er jo ikke vanlig å se en forestilling med bare kødd. Den består nesten utelukkende av kvinner, og alle er rasshøl og slemme mot hverandre. Dette er en historie jeg selv vil se, og det finnes jo så mye talent der ute, sier han.

Inntar jazzens høyborg

Westerdalsstudenten innrømmer at det er litt teit. Alt sammen faktisk.

– At vi i det hele tatt lager forestillingen er teit. Det vi har kalt det er teit. Og at vi tar det så seriøst er litt teit. Men produksjonen er kjempeseriøs. Jeg blir nesten litt rørt av det, sier Maurud.

– Det er rart at leiestedene tar oss seriøst, sier Scheen.

Hun er ansvarlig for alt det praktiske rundt oppsetningen. I fjor var de på utestedet Blå. I år tar de skrittet til Victoria, en av Oslos legendariske jazzscener.

– Hvordan føles det å ta noe så køddete inn i jazzens høyborg, Den Nasjonale Jazzscene?

– De var veldig kule på det, og syns det var spennende å få inn noe så utradisjonelt, sier Scheen og fortsetter:

– I fjor fikk vi kjempetilbakemeldinger, og ryktene har kanskje… Hveem Maurud skyter inn:

– Linn Skåber sa det var det beste hun hadde sett det året!

– Hvor tidlig på året var dette da?

– Vi var jo halvveis ute i året, så litt bra må det ha vært, sier han og smiler lurt.

Kjente Skam-fjes

De som så fjorårets forestilling oppfattet det som et innlegg i kjønnsdebatten, men det er ikke debatt som driver dem skal vi tro Hveem Maurud. Det er mange talenter som skal vises frem, men også noen internasjonale stjerner. Som for eksempel Tarjei Sandvik Moe, og Ina Svenningdal, kanskje bedre kjent som karakterene «Isak» og «Chris».

– Det er jo en liten elefant i rommet her, og da må jeg nesten spørre: er Skam-skuespillerne med bare for å trekke publikummere?

– Haha, nei. Heldigvis ikke! De er venner av oss. Vi har spilt revyer sammen før, og de synger som guder. Tarjei har jeg blant annet blitt kjent med gjennom Antiteateret, og han har lyst til å utvikle seg videre som skuespillere. Da er det jo fint at han vil det med oss, sier Hveem Maurud.

Neste del av musikalen vil komme neste år, og da skal de visst slå på stortromma.

– Til det skal vi fikse Rockefeller, sier Scheen.

– Og det kommer til å bli 60 stykker på scenen, høyner Hveem Maurud med.

Forestillingen om The Venusberg-metropolen skal visst også ut til andre deler av landet forteller skaperen.

– Vi skal spille to ganger i Oslo, og i Bergen…

– I Venus-Bergen da eller?

– Den skriver jeg ned!