Ikke bare flygning: Som pilot skal elevene ha kunnskap om fysikk, meteorologi, mekanikk og ikke så rent lite psykologi. Samarbeid og ledelsesevner er en vel så viktig del av jobben som å kunne lande flyet trygt. Kle deg som en pilot, te deg som en pilot, vit som en mekaniker, ingeniør og fysiker.
Ikke bare flygning: Som pilot skal elevene ha kunnskap om fysikk, meteorologi, mekanikk og ikke så rent lite psykologi. Samarbeid og ledelsesevner er en vel så viktig del av jobben som å kunne lande flyet trygt. Kle deg som en pilot, te deg som en pilot, vit som en mekaniker, ingeniør og fysiker.
Ikke bare flygning: Som pilot skal elevene ha kunnskap om fysikk, meteorologi, mekanikk – og ikke så rent lite psykologi. Samarbeid- og ledelsesevner er en vel så viktig del av jobben som å kunne lande flyet trygt. Kle deg som en pilot, te deg som en pilot, vit som en mekaniker, ingeniør og fysiker.
Ikke bare flygning: Som pilot skal elevene ha kunnskap om fysikk, meteorologi, mekanikk – og ikke så rent lite psykologi. Samarbeid- og ledelsesevner er en vel så viktig del av jobben som å kunne lande flyet trygt. Kle deg som en pilot, te deg som en pilot, vit som en mekaniker, ingeniør og fysiker.
Lever i lufta: Praktisk, sparsommelige innredede lokaler pyntet opp med alle slags modellly sier klart og tydelig fra: vi må kanskje lande og komme inn hit av og til, men vi lever der oppe i lufta.
Lever i lufta: Praktisk, sparsommelige innredede lokaler pyntet opp med alle slags modellly sier klart og tydelig fra: vi må kanskje lande og komme inn hit av og til, men vi lever der oppe i lufta.
Verksted: Skolen deler hangar med et serviceverksted, som kommer godt med når lyene må sjekkes så ofte som de må. Både piloter og mekanikere har detaljkunnskap om lytypen de benytter seg av – i alle former og farger den kommer i.
Verksted: Skolen deler hangar med et serviceverksted, som kommer godt med når lyene må sjekkes så ofte som de må. Både piloter og mekanikere har detaljkunnskap om lytypen de benytter seg av – i alle former og farger den kommer i.

Pilotskolen

Eksperter spår en alvorlig pilotmangel de neste årene, men pilotskolen er like lett som å ta lappen, mener student Håvard Ørjasæter.

Har du noen gang vurdert en karriere som pilot? Å stå opp i Oslo og legge deg i Dubai? Veien dit er kortere enn man kanskje skulle tro, det tar faktisk bare to år.

– Veldig mange er ikke klar over muligheten til å bli pilot. Man tenker at man må gjennom forsvaret eller at det er et trangt nåløye, men det er faktisk en ganske easy fix, forteller Tommy Flakk, sjefsinstruktør ved Luftfartsskolen.

Flakk stiger ut av et lite propellfly på Eggemoen flyplass, ikledd en typisk hvit pilotuniform med tre striper på skuldrene. Senere skal han overvære en såkalt «skolesjekk» for en av studentene, siste test før eksamen med Luftfartstilsynets egen sensor.

– Man er jo alltid litt nervøs, men jeg tror det skal gå bra. Hvis jeg ikke står nå så får jeg noen nye leksjoner med instruktør, sier Håvard Ørjasæter, som er student ved skolen.

Skjåkværingen er en av ti førsteårselever som snart skal ta avsluttende eksamen i utdanningens første del, småflylappen. Han er smertelig klar over den høye prisen, som han i tillegg til studielånet må dekke med privat lån i banken.

– Skrekken er å sitte igjen med stor gjeld uten å få jobb, men målet om å bli pilot etter utdanningen er realistisk. Man må bare stå litt på og ville det skikkelig, sier han selvsikkert.

Og slik har de det på: Flyvertinneskolen

Værvant: Håvard Ørjasæter prøvde seg først på meteorologistudiet. Nå får han oppleve været på en helt litt annen måte.
Værvant: Håvard Ørjasæter prøvde seg først på meteorologistudiet. Nå får han oppleve været på en helt litt annen måte.

Prekær pilotmangel

Lenge har det vært vanskelig å få seg jobb som nyutdanna pilot. For bare sju år siden var det omtrent ingen som ble ansatt, men eksperter spår en lys fremtid i vente for de som drømmer om et kontor ni kilometer over havnivået.

– Hvis du ser på utviklingen de siste ti årene så er det færre som utdanner seg til å bli piloter, samtidig som det bygges flere flymaskiner. I tillegg har de fleste pilotene i SAS på mellom 52 og 59 år. De står derfor overfor en stor utskiftning, forklarer hor Alvik, daglig leder i Luftfartsskolen.

– Ettersom det blir mer rift om piloter vil også lønningsforholdene bli bedre. For eksempel har lønnsnivået til innlandspiloter i USA doblet seg bare de siste to årene.

Visste du? Her får de 330 000 kroner i året for å studere

Himmelhøye kostnader

Sjefsinstruktør Flakk forteller entusiastisk om de forskjellige flyene som står parkert i hangaren på Eggemoen. Gamle, nye, små og mellomstore fly står klare til inspeksjoner og reparasjoner. Bakerst i hangaren ligger kontorområdet til Luftfartskolen. Det ikke er billig å drive flyskole, understreker Flakk.

– Det er ikke bare bensin som koster for å si det sånn. Hvert år skal fly gjennom en grundig sjekk. Bare en årlig godkjenning kan fort lande på 250 000 kroner, i tillegg skal flyene gjerne gjennomgå jevnlige rutinesjekker.

Flakk peker på en stor oval metallboks i det ene hjørnet av hangaren.

– Se der for eksempel, det er et helikopter som er inne på rutinesjekk. Det er ikke oppdaget noe galt med det, allikevel tas alle delene fra hverandre og inspiseres for å se etter feil, forklarer han.

Det to år lange studieløpet koster om lag 600 000 kroner, og gir deg lisens til å jobbe som pilot for kommersielle selskaper. Sammenlignet med de leste andre utdanninger er dette en skyhøy sum, men skolen er faktisk den billigste private pilotutdanningen i landet og den eneste offentlige pilotutdanningen er tilknyttet Universitetet i Tromsø, og holder til i Bardufoss. Frem til nå har man måttet skaffe seg finansiering av store deler av skolepengene selv, dersom man vil ta pilotutdanningen privat. Fra og med høsten kan man imidlertid søke om lån til å dekke hele summen fra Lånekassen.

– Det er lite tavleundervisning, så vi må lese mye på egenhånd, forklarer Håvard

Utdanningen går i stor grad ut på å forberede studentene på de forskjellige testene som må bestås for å kunne bli pilot. Etter at studentene har tatt småflysertifikatet begynner de på veien mot kommersielle pilotlisenser.

Viktig sjekk: Alle instrumenter skal sjekkes før lyet letter. Har du sett Die Hard 2, vet du hva som skjer hvis noe går galt med høydemåleren under landing...
Viktig sjekk: Alle instrumenter skal sjekkes før lyet letter. Har du sett Die Hard 2, vet du hva som skjer hvis noe går galt med høydemåleren under landing...

Drømmen

Å betale 600 000 for en toårig utdanning høres kanskje avskrekkende ut, men Håvard har troen på at det vil bli verdt det.

– Jeg har drømt om å bli pilot lenge. Jeg husker ikke akkurat når det startet, men onkelen min er kaptein, så jeg har sittet mye på med ham i cockpiten og fått mye av interessen derfra.

Ørjasæter mener pilotutdanningen ikke er så krevende som man skulle tro, og det er ikke så vanskelig å få studieplass heller. Til høsten regner skolen med å ta inn omtrent halvparten av søkerne.

– Det er jo en del teori, men om du er strukturert nok til å lese mye på egenhånd så er det en overkommelig mengde pensum. Når det kommer til det å faktisk ly så er det å time landing kor- rekt hver gang det vanskeligste. Man får det jo til, men det krever mye øving, forteller han på vei ut til skolesjekken.

Windows: Simulatoren kjører på Windows 98, et program som snart er eldre enn de yngste studentene på skolen. Likevel får det jobben gjort, og gjennom 20 timer med øving på ulike scenarioer her i tillegg til faktisk lyvning skal studentene ut i den virkelige verden og være broen mellom Norge og verden for folk og frakt.
Windows: Simulatoren kjører på Windows 98, et program som snart er eldre enn de yngste studentene på skolen. Likevel får det jobben gjort, og gjennom 20 timer med øving på ulike scenarioer her i tillegg til faktisk lyvning skal studentene ut i den virkelige verden og være broen mellom Norge og verden for folk og frakt.

Å lære seg å fly tar heller ikke nødvendigvis så lang tid, er man heldig med vær og vind, og villig til å jobbe for det kan man få muligheten til å ly alene etter bare noen få uker.

– Du kan si at det å lære seg å fly er like vanskelig, eller like lett, som å ta lappen. Det varierer jo fra person til person, sier han.

Ute på flyplassen går Ørjasæter gjennom en rutinesjekk av lyet. Han har stålkontrollen til en person som møter godt forberedt på eksamen, og kunne nok int greid seg uten hjelp fra lista med punkter som han har til hjelp. Alle delene på lyet har forskjellige navn, og må kjennes på for å sørge for at alt er klart til take of.

– Hva er vanskeligst av å lande og lukeparkere?

– Å lukeparkere samtidig som en sint sjåfør vil forbi, definitivt, sier han og smiler lurt.