KLATREETAPPE: Ivrige journalister og fotografer gjør et skikkelig Northug-rykk i bakkene.

Skiturene du rekker mellom forelesninger

Friluftsliv-ekspert Kjell Jonsson gir deg tipsene du trenger for en vellykket skitur, rett fra campus.

Du trenger ikke være en racer på kart og kompass akkurat!

Kjell Jonsson, turveileder i DNT

Snøen har så vidt lagt seg på campus, men i marka er det gode snøforhold. Likevel velger 40 prosent av nordmenn å la skiene stå denne vinteren, sier en fersk meningsmåling utført av Ipsos. Lista med unnskyldninger er lang: for kaldt, for varmt, for langt, for slitsomt, for tidkrevende. Sludder, mener friluftsliv-ekspert Kjell Jonsson. Litt frisk luft kan hjelpe deg mer enn du aner.

Hvorfor bør studenter komme seg ut på ski?

– Det er viktig å «lufte hjernen». Lesingen blir ikke bedre av at du sitter i time etter time totalt ukonsentrert. Da er det bedre å klarne tankene og kroppen, slik at man er mottagelig for læring, sier Jonsson.

Med fleksible timeplaner, rastløse kropper og stramme lommebøker kan en skitur være den perfekte aktivitet for studenter. Jonssons anbefalninger, Lillomarka, Frognerseteren og Maridalen er til og med mulig å presse inn mellom forelesninger. Man trenger heller ikke være lommekjent Oslo-veteran for å finne frem.

Saken fortsetter under bildet

LØYPE: Det yrende folkelig da Universitas la ut på tur.

NORDMARKA #Startsted: Frognerseteren

• Transport: T-bane linje 1
  • Reisetid: 40 min fra Blindern eller Sentrum
  • Turforslag: Frognerseteren-Sognsvann – 12.4 km. ca 1 time og 30 min.
  • Turen går stort sett i nedoverbakker hele veien, og åpner for stopp innom Ullevålseter med rause åpningstider. T-banen hjem fra Sognsvann.

– Det er lurt å legge en plan før man drar hjemmefra, men når man først er ute i marka er det ganske godt skiltet. Du trenger ikke være en racer på kart og kompass akkurat, sier Jonsson.

Planleggingen kan du gjøre enkelt gjennom appen ut.no, som også gir deg kart og veibeskrivelse. Skulle du mot formodning gå deg vill, er tipset like enkelt som det er gammeldags.

– Man finner alltids noen å spørre.

Snørikt i rikmannsstrøket

Et ikke helt ukjent skiturtriks er å kjøpe seg litt høydemetere med kollektivtransport. For eksempel med T-banen fra sentrum gjennom Holmenkollåsen til Frognerseteren.

– Selv om det er bar asfalt i sentrum kan det være fine forhold her oppe, forteller Jonsson. Stoppet ligger på hele 469 meter over havet, som er 286 meter høyere enn Sognsvann, der du kan ende turen.

– Her er løypenettet stort og lysløypene er gode. Du kan enkelt å gå til Ullevålseter, for så å skli ned til Sognsvann. Går du på formiddagen slipper du også å gå i kø, sier han.

Saken fortsetter under bildet

IKKE FØDT MED SKI PÅ BEINA: Samtlige ti av Universitas-journalistene gikk på trynet da de prøvde seg med ski på bena.

MARIDALEN #Startsted: Maridalen

• Transport: Buss 51 fra Nydalen
  • Reisetid: 23 min. fra Nydalen. 35 min fra Blindern. 46 min fra sentrum.
  • Turforslag: Maridalen-Bjørnholdt – 6.9 kilometer. ca. 1 time
  • Variert og enkel løype med den lille gården Bjørnholdt som mål, som er kjent for sin gode sjokoladekake.

Mulighetenes dal

Er du så heldig å være BI-student i Nydalen, er turmulighetene ekstra mange fra campus. Derfra kan du nå folketomme løyper i Lillomarka på under 20 minutter.

– Lillomarka er kanskje litt glemt, men en utrolig fin del av marka, forsikrer Jonsson.

Ønsker du å pakke sekken for en skikkelig tur, går det også buss langt inn i Maridalen. Derfra blir veien betraktelig kortere til Kikuthytta, som byr på ferske boller og fyr i peisen daglig.

Så gjenstår det bare å si: – God tur!

UTEN MAT OG DRIKKE: Ingenting er som å kullgrille en pølse på en engangsgrill før den «egentlig» er klar.

LILLOMARKA #Startsted: Solemskogen

• Transport: Buss 56 fra Nydalen
  • Reisetid: 18 min. fra Nydalen. 25 min fra Blindern. 31 min fra sentrum.
  • Turforslag: Solemskogen-Lilloseter – 8.8 kilometer. ca. 1 time
  • En idyllisk tur i mellomkupert terreng og norsk furuskog. Lilloseter holder åpent med servering daglig.