Instakjendis: I dag er alle litt kjendiser, for man kan legge ut alt mulig. Det viktigste er å drite i hva folk synes, forteller Instagram-kjendis Herman Flesvig

Studentene Herman Flesvig og Beatriz Neves skaper sin egen arbeidsplass på Instagram

Herman Flesvig og Beatriz Neves håver inn penger fra sosiale medier samtidig som de studerer. Dette er instastudentene.

Jeg ser manageren min, Laila, oftere enn jeg ser kjæresten min

Jeg eier ikke skam og er en ganske hemningsløs type

– Det er litt rart å være på Se&H;ør-galla og snakke om følelser med Ari Behn og så sitte på skolebenken dagen etter. Det er to veldig ulike verdener.

Herman Flesvig sitter blant saueskinn og bokhylletapet på Espresso House og smiler selvsikkert.

Han er fra Ski utenfor Oslo og har de siste månedene skapt seg en karriere i sosiale medier samtidig som han studerer Film & TV på Westerdals Oslo ACT. På forhånd trodde Instagram-kjendisen at han ville komme på TV om han søkte seg til linja.

– Studiet er til en viss grad relevant. Vi lærer om kameralinser og det tekniske aspektet ved film, men jeg er best foran kamera. Det er i alle fall der jeg trives best, sier Flesvig og ler sin varme latter.

Over 90 000 følgere

24-åringen har lenge drevet med komedie i sosiale medier, men det var først i sommer det virkelig tok av.

– På en kveld fikk jeg 7000 nye følgere på Instagram. Derfra har det steget jevnt og trutt, sier han. I dag har han over 90 000.

Ved hjelp av appen «Faceswap» bytter Flesvig ut sitt eget tryne med ansiktet til kjendiser, og lager små snutter der han parodierer personer som Aksel Hennie og Eyvind Hellstrøm. Videoene er blitt så populære at han har engasjert et management-byrå for å ta seg av det administrative.

– Jeg ser manageren min, Laila, oftere enn jeg ser kjæresten min. Jeg kaller henne «Mamma 2», også skryter jeg av kjendiser jeg har møtt til henne, så slipper jeg å fremstå overlegen ovenfor vennene mine, sier Flesvig.

Medieforsker: – Usikker inntekt

Medieforsker og ekspert på sosiale medier, Anders Fagerjord, mener suksess på sosiale medier handler om å fylle et behov hos mottakerne. Klarer man det, er det gode muligheter for å skape seg en lukrativ deltidsjobb.

– Dette kan være så mangt. Behov for å le, se noe vakkert, føle seg vel eller blir underholdt, sier han.

Det er få som klarer å livnære seg på sosiale medier alene. Medieforskeren synes det er vanskelig å fastslå hvor mye man kan tjene i en slik jobb. De fleste som har slått seg opp, har også andre inntekter.

– Om du driver med produktplassering på bloggen din, reklamerer du ikke bare for ett merke. Man kan sjekke ligningen til Sophie Elise, men hun har også inntekter fra boksalg. Sosiale medier er et notorisk vanskelig område å forske på, sier Fagerjord og legger til at sosiale medier ofte er en inngangsport til andre jobber.

– Man kan eksempelvis bli ansatt av et flyselskap for å lede deres kommunikasjon i sosiale medier. Det er åpenbart at mange finner seg jobb på denne måten.

Fikk du med deg? Flere studenter bruker Airbnb til å nedbetale studielånet

Insta-venn

Sosiale medier kan være et substitutt for manglende nærhet, ifølge Fagerjord. Det forklarer populariteten til de som slår seg opp på disse plattformene.

– Om man følger noen over lengre tid, kan man føle at man kjenner dem og at man har fått seg en venn. Dette begrenser seg ikke til sosiale medier, men gjelder også om TV-serier, film eller bøker. Man kan kalle det pseudovennskap.

Tjener gode penger

Beatriz Neves er 18 år og jakter sitt definitive gjennombrudd i sosiale medier. Hun bruker Instagram aktivt som selvpromotering.

– Jeg bruker Instagram for å brande meg selv og promotere YouTube-kanalen min, sier førsteårsstudenten på journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Også Neves har engasjert en manager som skaffer sponsorer og reklamejobber. Denne ettermiddagen jobber hun med å redigere nettopp en reklamevideo.

– Jeg hadde en «ordentlig» deltidsjobb før, men nå er dette min eneste jobb. Jeg bruker gjerne seks timer hver dag på sosiale medier, men det er absolutt verdt det.

Reklameoppdrag: Beatriz Neves redigerer et lukrativt reklameoppdrag hun har fått på grunn av av sin høye stjerne i sosiale medier.

Neves forklarer at hun tjener gode penger på kommersielt innhold i videoene sine, men at disse videoene må merkes godt.

– YouTube legger sterke føringer på merking av slikt innhold, og man jobber for å utarbeide regler for hvordan man skal gjøre det, sier hun. Framtidsutsiktene for «Bea» er foreløpig litt usikre, men planen er å bli større og større.

– Målet er definitivt å inspirere unge jenter til å være seg selv, å ikke bry seg om hva andre synes, forklarer hun.

Stor jobboversikt: Dette blir du etter studiene

Levende reklameplakat

Herman Flesvig sier han prøver å velge kommersielle samarbeid som gir ham spillerom til å være kreativ. Utover det har han ingen betenkeligheter ved den kommersielle delen av sin nye deltidsjobb.

– Dersom jeg drikker Solo på en video, så betaler Solo for at 90 000 av mine følgere får det rett i trynet. På mange måter er jeg jo en levende reklameplakat, forklarer han.

– Jeg eier ikke skam og er en ganske hemningsløs type, men jeg tror det er en av grunnene til at jeg har kommet dit jeg har.

Planen videre er å fortsette med full fart mot den røde løperen, for noen bedre jobb tror han ikke at han kan ha.

– Det er en fin måte å leve på. Om du kan prompe under dyna og fnise av egen fis er du lykkelig.

Flere spennende saker om karriere:

Karriereråd: Slik kapret Jeanett drømmejobben

Ubetalte internships: Nødvendig praksis eller rå utnyttelse?

Gründerne: Er dette fremtidens arbeidsliv?

Mastermarerittet: Lars Hasvoll Bakke skriver bok om de som ikke får jobb etter masteren