Intimkonsert: Henning Bang er en av få som kan arrangere kontorkonsert. Her har han spontant begynt å spille klassikeren «You Go To My Head» for Universitas’ fremmøtte.

Hva har du på kontoret: Bangs musikkbule

El-pianoer, bongotromme og Nespressomaskin er bare noen av kuriositetene Henning Bang har på sitt kontor.

Bangs kontorrekvisita

• To el-pianoer
  • Ugandisk bongotromme
  • Fender-gitar
  • Forsterker
  • Nespressomaskin
  • Elektrisk bilderamme

– Bare vent litt, skal bare sjekke om naboen er her, sier førsteamanuensis i psykologi, Henning Bang, og smetter ut av kontoret.

Et stort persisk teppe dekker kontorgulvet. Til høyre er det plassert to oransje stoler og til venstre står den obligatoriske bokhyllen. Midt i sitt lille kontor har Bang noe som gjør at han mest sannsynlig er forskeren med flest naboklager: Ikke ett, men to el-pianoer står klare til bruk.

– Jeg har to grunner for å ha el-piano på kontoret, begynner han.

– For det første er det min store lidenskap, og for det andre spiller jeg i Psykologisk institutts husband; Brain Damage, forklarer han og drar i gang «Riders On The Storm» for Universitas’ utsendte.

Det tar ikke mange sekundene før tonene av «You Go To My Head» påfulgt av sang runger i rommet.

Idealkontoret hans ville vært større slik at han kunne fått plass til flere instrumenter, for eksempel flygelet han har hjemme. Ikke minst skulle det vært lydisolert – slik at kontornaboklagene ble færre.

En kjapp intimkonsert senere rettes fokuset mot et annet instrument Bang har stående. Ved siden av pulten står en diger ugandisk bongotromme.

– Jeg fikk ikke lov til å ha den hjemme av kona, så da måtte den nesten bli med til kontoret, sier han og ler, mens han slår noen raske rytmer. Tidligere har han gått på kurs i ett år hos en fra Elfenbenskysten for å lære seg Djembe, som instrumentet egentlig heter.

På pulten hans står det en elektronisk bilderamme hvor Bang har lagt inn tusen bilder fra de siste tre årene. Hver time skifter rammen til et nytt randomisert minne. Det er likevel ikke det mest spennende psykologen har på pulten. På tross av at det er en kafé i første etasjen til Harald Schjelderups hus har Bang gått til innkjøp av en Nespressomaskin.

– Traktekaffen på Kafé Åse er god den, men en dobbel espresso med varm melk er for meg ren lykke. Jo lettere ting du liker er tilgjengelig, jo bedre.

– Da var vi kanskje gjennom det meste?

– Jeg har en Fender-gitar stående i hjørnet her, smiler Bang og viser hva som gjemmer seg innerst i kontoret.

– Jeg spiller jo litt gitar også. Tidligere hadde jeg en stor forsterker stående her, men grunnet plassmangel har jeg flyttet den opp på loftet.

Likevel skimtes en liten forsterker under pulten til multimusikeren.

– Dere så den ja, sier han lurt.

Bang vil ikke påberope seg å ha universitetets koseligste kontor.

– Men kanskje det kontoret som ser minst ut som et kontor?