Leter etter sin egen krone: - I helgen vekslet jeg en 100-lapp, og fikk kun 20-kroninger tilbake. Jeg ble litt skuffet da jeg ikke fant den der.

Student har designet den nye 20-kroningen

KHiO-student Kjersti Austdal har dette året fått være med på noe få nordmenn har gjort før henne. Snart er kunsten hennes allemannseie.

– Jeg setter sammen biter som egentlig ikke var ment til å passe sammen. Det er som et puslespill med flere løsninger.

Kjersti Austdal er 26 år og fra Sola. Atelieret hennes er fylt opp med gummihansker, bil-deler, ødelagte stoler og en grotesk hakke kombinert med øks. På Kunsthøgskolen i Oslo der hun studerer, har hun fått noen få kvadratmeter hun kan boltre seg på.

– Her har du har alt fra 3D-printere til trykkpressen Edvard Munch brukte, sier Austdal.

I fjor utlyste Norges Bank en design-konkurranse. Målet var å få kunststudenter rundt om i landet til å designe Norges nye 20-kroning. Hun meldte seg på, og ble invitert til et seminar i Norges Bank. Under et av foredragene ble det vist en graf over den norske kronens inflasjon og deflasjon.

– Den grafen var vakker! Et bilde på gode og vonde økonomiske tider i Norge, sier hun.

Konge med krone: Kjersti Austdal har det første eksemplaret av 20-kroningen hun har designet. Den lille lekken nede til venstre under grafen er hennes egen signatur. Den andre siden prydes som vanlig av Kong Harald.

Norges puls

Austdal satte så i gang med designarbeidet. Grafen skulle bli viktig, et bilde på at statens økonomi er som et lands blodomløp gjennom årene, forteller hun.

– Det så ut som en puls, derfor fikk den navnet Norgespulsen.

Av de 24 bidragene som ble sendt inn, så var det Austdal sitt som stakk av med seieren. I myntens design kan du skimte nedgangen i mellom- og etterkrigstiden, og du kan se oppgangen under jappe-tiden på 80-tallet. For mynttrykkerne var den glatte flaten en utfordring å få trykt.

– Vi fikk noen retningslinjer for hva som var fysisk mulig å gjennomføre på en mynt. Noen av de andre forslagene ville at det skulle være et hull i den. Det ble også problematisk, for da måtte man jo bytte ut alle brus- og kaffeautomater.

Snur på krona

Benytter du selv kontanter?

– Ja, det gjør jeg! Spesielt nå. Jeg forsøker jo å finne min egen 20-kroning i butikkene. I helgen vekslet jeg en 100-lapp, og fikk kun 20-kroninger tilbake. Jeg ble litt skuffet da jeg ikke fant den der.

Selv om hun foreløpig ikke har funnet sin mynt i omløp, er det to millioner av den der ute, og en mynt varer vanligvis i 40-50 år. I disse dager jobber hun med å starte opp et galleri i et gammelt stabbur.