Høy: Sondre Nerdrum satt ikke så langt unna fasiten, men var likevel nødt til å sitte litt bredere med beina. Riktignok ble både Sondre og Carolina enige om at stolen var altfor lav i forhold til hans høyde. Det beklages på det sterkeste, Sondre.

Mange gjør feil: Slik sitter du riktig

Studenter bruker 35 timer i uka på studier, mye av den i en stol. Her er ekspertenes beste råd til en god sittestilling.

Slik bør du sitte:

• Ha en åpen vinkel i hoften og sitt bredt med beina
  • Ikke sitt på for lav stol, det gjør at du synker mer sammen
  • Bruk underarmsstøtte, ved hjelp av et bord eller armlene
  • Ha god ryggstøtte
  • Løft brystbenet opp

Dagens studenter bruker 35 timer i uka på studiene sine, ifølge årets studiebarometer. Mye av tiden blir brukt i en stol. Men hva gjør egentlig all denne sittingen med kroppen din? Tar du skade av det?

Se hvordan du bør sitte i bildekarusellen i toppen av saken

– For de aller fleste har plager i rygg og nakke oppstått i studietiden, sier May Brynhildsen.

Hun møter studenter hver dag i jobben som fysioterapeut hos Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus ved Athletica Domus.

– Vi sitter oss til plager. Lite bevegelse kombinert med stress er ingen god blanding, sier hun.

– Viktig å variere

Studenter sitter mye, det er ingen overraskelse. Både forelesninger, pensumlesning og oppgaveskriving krever nettopp det. Men er disse plagene uunngåelige, eller finnes det metoder som kan virke forebyggende? Finnes «den perfekte sittestillingen»?

– Nei. Det finnes ikke én riktig måte å sitte på, problemet er at vi sitter for lenge – det viktigste er å variere, sier Carolina Lybäck-Forsbacka.

Hun arbeider som bedrifts-fysioterapeut ved Universitetet i Oslo, en jobb som blant annet innebærer rådgivning ved arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager for de ansatte. Hun forteller at problemer med rygg, nakke og skuldre ofte er et resultat av dårlig sittevaner.

Carolina Lybäck-Forsbacka, bedriftsfysioterapeut ved UiO

– Kroppen vår er ikke laget for å sitte så mye som vi gjør i dag, men vi gjør det likevel. Det får konsekvenser.

Etabler gode sittevaner

En dårlig sittestilling går ikke bare utover ryggen og nakken. Det kan kan også gå ut over studiene. Det at vi sitter for mye kan, ifølge Lybäck-Forsbacka, føre til hodepine og andre plager vi ikke umiddelbart tenker at har en tilknytning til hvordan vi sitter.

– Ofte fører smerte til mer smerte, og på mange måter kan man si at smerte kan virke smittsomt. Har man vondt i nakken, er for eksempel ikke hodepine en uvanlig bivirkning, sier hun.

Fysioterapeuten forteller at til tross for at det er mange lidelser tilknyttet dårlige sittevaner, er de ofte kortvarige og går over med det samme man tar tak i det. Hun understreker derfor hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til hvordan vi sitter i ung alder.

– For jo lengre tid man har hatt dårlige vaner, desto vanskeligere er det å bli kvitt dem. Og jeg tror at det er viktig å etablere gode sittevaner i studietiden som man kan ta med videre inn i arbeidslivet, forteller Lybäck-Forsbacka.

– Løft brystkassa!

Andre Bolstad, naprapat ved Oslo Ryggklinikk, er opptatt av bevegelser som virker skånsomt på kroppen.

– Studenter sitter mye, og det er en naturlig, iboende bevegelse hos mennesker å synke sammen. Kroppen søker hvile, forteller Bolstad.

– Et generelt tips som jeg har fått positiv respons på er «å finne brystkassa og løfte den opp!»

To på stolen

Vi tok med fysioterapeut Lybäck-Forsbacka ut på gata for å møte studentene der de er. Foran Villa Eika plasserte vi en stol og inviterte et par heldige studenter til lynkurset «Hvordan bli den beste til å sitte». Sondre og Nawid begynte som tilfeldig forbipasserende studenter, men er nå blitt UiOs beste sittere.