Festklar: Med det nyeste magasinet i favnen er ansvarlig redaktør, Ida Helene Andersen, klar for kake.

Ti år på godt og vondt

Under arbeidet med tiårsjubileet døde en av redaktørene i magasinet. – Det etterlot mye sorg i redaksjonen, sier ansvarlig redaktør Ida Helene Andersen.

Argument

• Magasin drevet av studenter ved Universitetet i Oslo (UiO)
  • Det kommer ut fem ganger i året og har fire seksjoner: Samfunn, kultur, naturvitenskap og et tema som varierer for hver utgave
  • Magasinet er tverrfaglig og tverrpolitisk, og fokuserer på populærvitenskapelig forskningsformidling
  • Magasinet distribueres til lærersteder tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO)
  • kilde: Ida Helene Andersen

Det klirrer i glassene mellom bokhyllene på Ugla Bar. Nåværende redaktør, Ida Helene Andersen ,sitter rakrygget og opplagt i en blå sofaseksjon med et rykende ferskt nummer av Argument foran seg. I år feirer studentmagasinet ti års-jubileum.

Tung start på semesteret

Siden begynnelsen har det skjedd mye. Redaksjoner har kommet og gått. Debatter har blitt skapt, og studenter har blitt hørt. Annenhver måned står ferske utgaver av Argument fortsatt rank og glinsende i hyllene på studiesteder tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Denne måneden har imidlertid vært tøff. Tidlig i august, en drøy uke før jubileumsnummeret ble trykket, døde naturvitenskapsredaktør, Anders Solli Sal.

– Det var et stort sjokk og etterlot mye sorg i redaksjonen. Anders og jeg startet samtidig og gjennomgikk mange av de samme læringsprosessene sammen. Slik ble vi fort knyttet sammen over kort tid. Han var en fantastisk bidragsyter. Det at vi ikke lenger hadde han der som redaktør var en stor utfordring, forteller hun.

I den siste jubileumsutgaven har redaksjonen forsøkt å bringe en «rød tråd av Anders» gjennom hele magasinet, blant annet ved å gjentrykke et intervju med Daniel Dennett, et av hans største forbilder innen evolusjonsfilosofi, samt minneord fra kolleger.

– Hele prosessen førte til en litt spesiell måte å jobbe på. Selv om ti år er det nok denne utgaven jeg kommer til å huske best fra min fartstid som redaktør, forteller hun.

Han ba oss skamme oss for å skrive så mye tull»

Ida Helene Andersen, redaktør i Argument, om rasende leser

Talerøret for uhørte

Ambisjonene og visjonene for magasinet har variert i takt med de ulike redaktørene. Mens noen har ønsket å inkludere sitater fra Det hvite hus, har andre tviholdt på tradisjonen om at det er studentene primært som skal få ytre seg om temaer de interesserer seg for. En slik visjon har Andersen fastholdt.

– Studenter har mye på hjertet. Ofte er det personer med «x-faktor» som får spalteplass. Personer som tilhører en slags maktelite eller som har kjendisstatus. Disse har i utgangspunktet mange talerør å ytre meningene sine gjennom. Argument skal være den plassen som skaper rom for stemmer som ikke så lett blir hørt, slår hun fast.

I et intervju i jubileumsutgaven kritiserer tidligere redaktør og oppstarter Anne Viken dagens design for å minne om et reklamemagasin og at dagens redaksjon ikke er eksperimentelle nok.

– Tar dere nok sjanser?

– Argument er tro mot prinsippene det ble bygget på ved at vi lar studenter ytre seg. Hvorvidt de ønsker å være kontroversielle eller ikke er opp til hver enkelt. Min førsteprioritet er å la studenter med noe på hjertet komme til orde, om det så går på bekostning av min kunstneriske utfoldelse.

Debattorgan

Argument har skapt debatt også utenfor den jevne studentmassen. Andersen trekker frem debatten om alternativ medisin som Argument var med å starte. Den kontroversielle teksten «Vitenskapskrigen» førte til et dobbeltsidig oppslag i Klassekampen.

– Dette gjorde at Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling kom i søkelyset for første gang, forteller Andersen.

Utvidet perspektiv

Magasinet som skrives utelukkende av studenter, leses imidlertid ikke bare av studenter.

– En gang fikk vi et langt brev fra en eksamensvakt i pensjonsalder med innvendinger og kritikk til en bidragsyter som hadde skrevet en tekst om evolusjon. Han ba oss skamme oss for å skrive så mye tull, forteller Andersen.

Hun mener man lett kan bli for oppslukt av sin egen fagkultur og tilhørende måte å tenke på. I et magasin som spenner fra tekster om evolusjonsbiologi til musikkvitenskap, lærer hun mye nytt hele tiden.

– Det er interessant å se hvordan skribentene tolker temaene for hver utgave. Ettersom at det er fritt, tolkes det på så mange ulike måter. Det er viktig å utvide perspektivene sine, understreker hun.

Ida Helene Andersen har tidligere vært journalist i Universitas