Bamse med krøller:- Per Anders har en sjelden menneskelig innsikt. Som lærer var han flink til å se hva som var bra for den enkelte student. Han har en evne til å være i konstant bevegelse og la seg inspirere av de yngre studentene, forteller tidliger elev og Morgenblad-fotograf Ellen Lande Gossner.

Fotografisk hukommelse

Han har preget det visuelle uttrykket i norsk media i over 20 år. Nå pensjoneres han som har lært opp Norges viktigste fotografer.

Publisert Sist oppdatert
Bilde over senga: -En tidligere student fortalte meg at hun fortsatt hadde dette bildet hengende over senga. Hun blusset opp, og jeg ble jo litt redd jeg og. Det var veldig søtt da, forteller Rosenkvist mens han hever øyenbrynene og ler en utbasunerende og karismatisk latter.
From 1997 with love: For hvert avgangskull inviteres det til fest hjemme hos Per Anders Rosenkvist. Å ta gruppebilder på taket er obligatorisk.

Fotojournalistikkens utvikling

  • 1983: Norsk Pressefotografskole i Fredrikstad etableres og får godkjente tilskudd fra Staten
  • 1995: Overgang fra privatskole i Fredrikstad til høyskole i Oslo
  • 2004: Ny studieplan gir mulighet til å fordype seg i enten fotografi eller video
  • 2007: Studiet utvikler seg til å bli en treårig bachelor med inntak på 12 studenter hvert år
  • kilde: Anders Marius Knudsen, forfatter av boka Fotojournalistutdanningen 1995-2015

– Jeg føler meg som en ungdom igjen når jeg jobber med unge studenter fulle av energi og spontanitet, innrømmer Per Anders Rosenkvist som snart går av med pensjon etter 21 år som høgskolelektor i fotojournalistikk på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Han har vært læremester for mange av Norges fremste fotografer. I 18 år har fotojournalister fra HiOA vunnet rundt én tredjedel av alle fotopriser i Norge. Hva skyldes suksessen?

En utdanning tar form

Spol tilbake til start. På midten av nittitallet får Per Anders Rosenkvist, en venstreradikal svenske, og kollegaen Bernt Eide en delt stilling som Norges første lærere i fotojournalistikk. Rosenkvists samfunnskritiske og dokumentariske stil skal prege både utformingen av utdanningen og det visuelle tankesettet til mange kommende fotografer. Kollegaen Bernt Eide forteller:

– Per Anders og jeg hentet mye inspirasjon fra fotojournalistutdanningen i Århus i Danmark. Ettersom vi var nyetablerte, måtte vi prøve og feile. Utformingen av studiet har blitt til underveis i studieløpet.

Jeg håper fotojournalistene får en anstendig lønn slik at de kan få muligheten til å etablere seg

Per Anders Rosenkvist, høgskolelektor i fotojournalistikk

Markerte studenter

Det er Rosenkvist som har stått i spissen for å utvikle og utforme de internasjonale kursene som arrangeres hvert sjette semester der studenter lager egne fotoreportasjer. Disse får ofte internasjonal oppmerksomhet.

– Jeg ville inkludere et internasjonalt perspektiv gjennom et samarbeid med Asia. Verden er komplisert, og det har vært viktig at studentene lærer å rette blikket utover, sier Rosenkvist.

Han skaffet et nært forhold til praksisfeltet ved å innføre opptaksprøver, noe som var avgjørende for å få inn gode studenter.

Tidligere student, Ellen Lande Gossner, som er fotograf i Morgenbladet beskriver svensken som en høvding.

– Per Anders har en sjelden menneskelig innsikt. Som lærer var han flink til å se hva som var bra for den enkelte student. Han har en evne til å være i konstant bevegelse og la seg inspirere av de yngre studentene, forteller Gossner.

Kamp for anerkjennelse

Det har vært en årelang kamp for yrkets anerkjennelse, sier Rosenkvist. Historisk har fotografer blitt vurdert som annenrangs medarbeidere til de skrivende journalistene. Tittelen pressefotograf ble erstattet med tittelen fotojournalist for å opprette en klar identitet rundt profesjonen.

– Med tiden har fotojournalistikken fått mer respekt, takket være våre dyktige studenter som imponerer og vinner prestisjefulle priser hvert år, forteller læreren stolt.

Trange kår

Fotojournalistens posisjon er imidlertid utfordret med en medieøkonomi i fritt fall. Freelancetilværelsen med mangel på offentlige rettigheter skaper trange kår for en utdannet fotojournalist. Rosenkvist håper at studentene i fremtiden kan få mulighet til å leve av yrket.

– Jeg håper de får en anstendig lønn slik at de kan få muligheten til å etablere seg. Min generasjon har vært heldig. Det er trist at studentene ikke kan det i dag, sier Rosenkvist.

Powered by Labrador CMS