Den norske student: fattig, lat og ensom

Hva mener folk egentlig om studenter? Med Google som utgangspunkt har vi funnet svar.

Her i redaksjonen tar vi aldri på oss forskerhanskene (av én opplagt grunn: det høres helt evneveikt ut) men vi forsømmer ikke samfunnsoppdraget av den grunn, og reiser de viktige spørsmålene til tross. Tema for dagens spalte: hva mener folk om studenter?

Det er gjerne nærliggende å tenke at noen som utviser en utilslørt iver etter ny kunnskap, følgelig er oppvakte medlemmer av det demokratiske monariket Norge. MEN, et søk i kunnskapens hellige gral (Google) skal imidlertid vise seg å utfordre denne oppfatningen. Søkeordene «studenter er» genererte følgende forslag fra orakelet:

Gjenspeiler Googles forslag de faktiske forhold? Har det alltid vært slik? Er det dette som er typisk norsk? Spådommene bør imøtegås med fakta.

Studenter er fattige

Ifølge Eurostudent-rapporten (2015) har norske studenter månedlig 21 876 kroner til disposisjon, en makeløse førsteplass sammenlignet med alle europeiske land.

Nå har det seg slik at det koster 30 kroner for en moden avokado, noe som gjenspeiler våre høye levekostnader. Men ser vi på armenske studenter og deres 2278 kroner på månedlig basis, så er det hevet over enhver tvil at vi kan svømme i modne avokadoer, hvis det mot formodning skulle være av interesse.

Studenter er late

Av de til sammen 21 876 kronene tilsvarer 7796 det månedlige innskuddet fra Lånekassen. Det innebærer at de resterende 14 080 er andre inntekter. Dette vitner om at studenter uansett finner metoder for å tjene til livets opphold, noe som i og for seg ikke harmonerer med latskap. Mer fakta skal på bordet: eurostudent-rapporten viser nemlig at hele 52 prosent av norske studenter jobber ved siden av studiene, noe som gjør oss til Europas mest arbeidende studenter.

Studenter er ensomme

Undersøkelser utført av Sentio for Universitas viser at at én av fem studenter er ensomme (2016). I lys av dette er det vel bare å vedgå at dette forslaget holder vann. Det kan også underbygges av andre undersøkelser på feltet. Blant annet har TNS Gallup gjennomført en spørreundersøkelse, som viser at 16 prosent av studentene er ensomme (2015). •BI-studenter er ikke alltid som du tror,

Dette er jo et lite sleivspark fra google sin side, men et originalt forslag!

Historiske linjer

Jan Eivind Myhre, historiker ved UiO, mener Googles forslag ville vært noen helt andre for 200 år siden.

– De ble nok heller ansett som en intellektuell elite, og delvis som en sosial elite.

Studentene kunne allikevel anses som spesielle på den måten at de ikke hadde faste arbeidstider, og kanskje derfor av og til som lathanser, mener Myhre.

For sammenligningens del har vi rettet vår observante, kritiske lupe mot det utenlandske farvann. Og fastland. Hva foreslår google om de tyske, engelske og danske studentene, og langt viktigere, opplever disse studentene at forslagene stemmer? Engelske studenter:

Eller på godt norsk: Pakistans støtte, fremtiden, ikke profesjonelle atleter, mer tilbøyelig til å jukse under følgende forhold, ser et vitenskapsprogram om Nordpolen.

Bryan Bernal, mediestudent i London, blir her representant for de engelsktalende nasjoner.

Stemmer disse resultatene overens med egne oppfatninger?

– Jeg er enig i at studenter potensielt er fremtiden og at de støtter Pakistan, men jeg er usikker på punktet som omhandler at studenter ikke er profesjonelle atleter.

Er de profesjonelle atleter?

– Jeg tror det er mange dyktige.

Det har ikke lykkes Universitas å komme til bunns i om Bernal driver med idrett, og i så fall hvilke.

Tyske studenter:

Eller lat, dum, dårlig, var bedre, morsomme.

De tyske resultatene er altså langt mer negativ ladet enn de norske og engelske. Eva Mularonek, en tysk sosiologistudent, er overrasket over funnene.

– Jeg synes forslagene var veldig negative. Jeg tror egentlig folk generelt er misunnelig på livene til studenter, og at de i hemmelighet vil gå tilbake i tid og gjenoppleve studenttilværelsen, sier hun.

Og til slutt, rett over dammen – til Danmark:

Ingen av de danske studentene vi var i kontakt med ønsket å uttale seg om saken. Men, takket være eurostudent-rapporten vet vi med sikkerhet at danske studenter er de med nest størst disponibelt beløp i måneden. Til tross for dette, er de altså fattige de óg.

Bare for å trekke en veltrent pekefinger og konklusjon ut av dette: Det er ord mot ord, og ikke helt enkelt å vite hvor alfabetet begynner og regnbuen slutter. Som studenter av glasurgenerasjonen bør vi derfor omfavne den frie meningsdannelse, prisgi oss ytringens eleganse og aktivt debattere mot det som (etter alt å dømme) er vrangforestillinger.

Så kan jo Google eventuelt bare fortsette å være et forutinntatt og fornektende... «orakel».