Kjerringa mot strømmen
28. september gir Hegazi Høyer ut sin fjerde bok på fire år. Selv tror hun det var sosiologien som fikk orden på skrivingen hennes.
Jeg tror jeg valgte sosiologi av samme årsak som ligger til grunn for at jeg vil skrive, en genuin nysgjerrighet på mennesker og sosialt liv
– Frem til jeg var 27 dreiv jeg og jobba og reiste, kom hjem blakk, jobba og reiste igjen. Egentlig hadde jeg ikke tenkt til å studere. Men så ombestemte jeg meg, sier bokaktuelle Ida Hegazi Høyer.
Forfatteren, som debuterte i 2012, har vært svært produktiv de siste årene.
Jeg er veldig glad for at det jeg skrev da aldri ble publisert
Hun har alltid valgt å gjøre ting annerledes enn vennene. Mens de studerte, reiste hun.
– Jeg hadde jo bestemt meg for å bli forfatter allerede tidlig i 20-årene, så det var det jeg gjorde samtidig som jeg jobba og reiste. Skreiv ting og ble refusert. Heldigvis må jeg si, jeg er veldig glad for at det jeg skrev da aldri ble publisert, sier Hegazi Høyer og ler av seg selv.
Da hun ble 27 år og fortsatt ikke hadde gitt ut noe, bestemte hun seg for å studere.
Valget falt på sosiologi. Det var veldig mange som lurte litt på det. Hun som skulle bli forfatter, hvorfor valgte hun ikke litteraturvitenskap eller en forfatterskole.
– Jeg tror jeg valgte sosiologi av samme årsak som ligger til grunn for at jeg vil skrive, en genuin nysgjerrighet på mennesker og sosialt liv. Jeg er ikke så opptatt av analytisk litteratur, sier Hegazi Høyer.
Hun tror det var ekstra interessant for henne fordi hun begynte å studere så sent og hadde en del arbeidserfaring å trekke på.
– Jeg kunne knytte sammen teori og praksis, forteller hun ivrig.
Hegazi Høyer tok likevel et litteraturfag om 1900-tallslitteratur. Første dagen ble traumatisk. Rommet var fylt med studenter som hadde tatt introduksjonskursene og dermed hadde hele terminologien inne.
Jeg er veldig glad jeg tok sosiologi og jeg tror også en del av bøkene mine bærer preg av det. Det har gitt meg et skråblikk på samfunnet
– Jeg kom dit og vi skulle analysere et dikt, så satt det noen der og diskuterte om diktet var jambé- eller troké-takt. Jeg holdt på å løpe ut av døren for aldri å komme tilbake. Jeg ante ikke hva de snakket om, forteller Hegazi Høyer.
– Det er noe veldig usjarmerende med slik analytisk lesing. Det ødelegger kimen til kunsten, sier hun.
– For meg altså!, legger hun raskt til.
Samtidig som forfatteren studerte, skrev hun på et manus. Det vokste seg mursteinstykt og uhåndterlig. Etter endt bachelor tok hun med seg manuset til hytta.
– Jeg sa til meg selv, nå blir du her til du har fått styr på dette manuset. Mens jeg var på hytta skrev jeg andre tekster. Og det var de som til slutt ble min debutroman, sier Hegazi Høyer.
Det har blitt sagt om bøkene hennes at hun er god på sosiologiske strukturer. Selv er hun usikker på om det er fordi de vet hun har studert sosiologi eller om på om de faktisk synes det.
– Jeg er veldig glad jeg tok sosiologi og jeg tror også en del av bøkene mine bærer preg av det. Det har gitt meg et skråblikk på samfunnet, sier Hegazi Høyer med et smil.