Men virker det?: Erland Bakke, daglig leder i Snapsale står bak teknologiansvarlig Geir Engdahl. Appen de utvikler skal gjenkjenne boken du tar bilde av automatisk.

Lover hurtigsalg på brukt pensum

Får du ikke solgt pensumet ditt på Snapsale, kjøper gründerne bøkene av deg.

Snapsale:

• Norskutviklet app for kjøp og salg mellom privatpersoner
  • Kan lastes ned til Android og IOS
  • Lansert i mars i år
  • Rundt 17000 brukere (Kilde: Snapsale)

Sitter du med store mengder brukte pensumbøker og ser med gru hvordan storstipendet svinner hen? Er du på jakt etter fagbøker til fornuftige priser? Gründerne bak den norskutviklede rubrikkannonse-appen Snapsale mener de har en løsning for studenter med slunkne lommebøker.

Norsk gründervirksomhet

– Vi i Snapsale tilbyr en tjeneste hvor folk kan få solgt ting de ikke lenger har bruk for, og vi ønsker å gjøre det enkelt for potensielle kjøpere å finne frem til brukte varer til gode priser, sier gründeren Geir Engdahl (32).

Snapsale ble lansert i mars i år med støtte på svimlende ti millioner kroner fra Innovasjon Norge. Forskningsrådet og Schibsted er inne på eiersiden.

– Det beste er om studentene legger ut en og en pensumbok, slik kan vår bildegjenkjenningsteknologi kategorisere boken og det blir enklere for andre å søke seg frem til den, sier Engdahl.

For å vekke interesse for Snapsale blant norske studenter tilbyr de salgsgaranti på pensumbøker.

Snapsales salgsgaranti:

• Bøkene må stå på en pensumliste for høsten 2015
  • De må være i god stand
  • Tilbudet gjelder for opptil 3 bøker per person.
  • Bøkene må være lagt ut før 1. september 2015
  • Frist for å kreve garantien er 15. oktober 2015
  • Snapsale kjøper boken for 30% av laveste butikkpris

Idealisme?

– Flere av våre ansatte har nylig vært studenter, og vi ønsket med denne garantien å gi noe tilbake til studentene, sier daglig leder i Snapsale Erland Bakke (36).

Studenter kan via appen legge ut pensumbøker for salg, og blir ikke bøkene solgt, vil Snapsale kjøpe dem for 30 prosent av laveste butikkpris. Daglig leder Bakke tror ikke dette tilbudet vil innebære å spille russisk rulett med Snapsales økonomi.

– Vi har regnet på dette og selv om mange studenter benytter seg av garantien, tror vi ikke at salgsgarantien vil sprenge budsjettet vårt. Bøkene kan leveres på Snapsales kontor i Oslo sentrum eller sendes i posten. Så sikre er gründerne på at det meste skal bli solgt, at økonomisjef Olav Djupvik åpner sitt hjem i Ullevål Hageby, et steinkast unna Universitetet i Oslo. Her lover han å ta imot Blindernstudentenes usolgte pensum, også etter kontortid.