Luksuskurs: Både Ståle Wikshåland og Nanette Nielsen har store forhåpninger til kurset. – Emnet forutsetter et engasjement, men så gir det også mye tilbake. Det er jo rene luksusen å få en slik sjanse, sier Wikshåland.

Alle kan bli opera-ekspert

Kraftig sang, voldsomme kostymer, skuespill og en storartet scene. Operaen blir klasserommet til 25 heldige Blindernstudenter denne høsten.

Staale Wikshaaland, Nanette Nielsen, professor, musikkvitenskap, uio, opera, oslo, Adrian Nielsen, Luksuskurs:Både Wikshåland og Nielsen har store forhåpninger til kurset. – Emnet forutsetter et engasjement, men så gir det også mye tilbake. Det er jo rene luksusen å få en slik sjanse, sier Wikshåland.
Nanette Nielsen, professor, musikkvitenskap, uio, opera, oslo, Adrian Nielsen, Mersmak:- Jeg lærte å elske opera. Det er ikke noe man trenger å elske med en gang, men det er noe man kan lære å elske, sier Nanette Nielsen.

Den grønnkledde fuglefangeren Papageno kommer opp fra en luke i gulvet og finner Pamina sovende i en lyseblå kjole i første akt av Mozarts opera Tryllefløyten. Pamina er blitt tatt til fange av trollmannen Sarasto, og Papageno har fått i oppdrag å redde henne.

I høst kan 25 studenter fra Blindern for første gang se hvordan denne akten og resten av Tryllefløyten utvikler seg fra manus til opera på en scene.

Vi ønsker at alle kan melde seg på. Det er ikke nødvendig med den musikkteoretiske kunnskapen for å ta et slikt kurs.»

Ståle Wikshåland, professor ved institutt for musikkvitenskap.

Ti studiepoeng vies nå til regissør Alexander Mørk-Eidems tolkning av Tryllefløyten. Enkeltemnet og kurset «Opera through the stage door» er et samarbeid mellom Den Norske Opera og Ballet og Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO).

– Kurset og et engasjement for opera kan få studentene til å videreføre at opera er aktuelt også i dag, sier førsteamanuensis på Institutt for musikkvitenskap ved UiO, Nanette Nielsen.

Sammen med professor Ståle Wikshåland, skal hun lede høstens nye emne.

Deltar i produksjonen

I løpet av kurset vil studentene få en innføring i bakgrunnen til operasjangeren og Tryllefløyten. Deretter blir de invitert til å være på Operaen i én uke for å erfare hvordan en opera utvikles fra manus til scene. Avslutningsvis som vurderingsform skal studentene skrive et essay om en valgfri scene fra forestillingen.

Kurslederne tror at emnet vil bli en suksess grunnet den økende interessen for opera de siste årene.

– Opera er nesten en sjokkartet opplevelse, sier Wikshåland, som mener både kjennere av kunstformen og nybegynnere kan ha glede av kurset.

Nielsen er enig, og husker godt hvilket engasjement hun opplevde, da hun dro på opera for første gang.

– Opera er fysisk og full av lidenskap og følelsesuttrykk, sier hun.

Wikshåland legger til at det spesielle med opera er de ekstreme følelsene blir rettet direkte mot publikum. Man kan sitte der og føle at sangerne synger bare til deg.

Positivt samarbeid

De to lærerne har fått med seg professor og operaspesialist David Levin på laget. Det er han som har ansvaret for undervisningen på operaen.

– Operaen har vært positive til kurset, og operasjefen har sagt at et slikt samarbeid fører til at ansatte ved operaen er med på å utdanne dem som kanskje kan komme til å bli ansatt senere, sier Wikshåland.

I forbindelse med at Levin tar turen til Norge fra Chicago, ønsker Wikshåland og Nielsen å benytte anledningen til også å lage en internasjonal forskningskonferanse. Ønsket er å bygge opp et forskningsmiljø både på instituttet, men også internasjonalt.

– Jeg tror det er viktig å bringe sammen det teoretiske og praktiske i opera slik at man kan lære og forstå bedre hvordan produksjonen av en opera foregår, sier Wikshåland.

På spørsmål om hva de gjør hvis det viser seg at flere enn 25 studenter viser interesse nøler de litt.

– Det er et godt spørsmål, sier Wikshåland.

At detaljene ved kurset ikke er helt på plass rett før studiestart, tar de to operaentusiastene bare med et smil.