Operasjonsleder: Karl Kristian Kirchhoff skal hjelpe HiOA-studentene med å sikre seg 15 prosent av Kulturstyremidlene. Her sammen studentrådslederen ved estetiske fag, Maria Wiig (t.h.) og Nora Holand, HiOA-student og leder for Oslo Tekniker Samfund.

«Operasjon HiOA» skal engasjere høyskolestudentene

SiO skal hjelpe HiOA-studentene med å danne foreninger og søke støtte fra Kulturstyret. Men de vil ikke si hvor mye de skal bruke på det.

Operasjon HiOA

• Startet 1. februar og går over ett år.
  • Prosjektets mål er å skape 15 nye foreninger på HiOA.
  • HiOAs foreninger ønsker å få 15 prosent av Kulturstyrets midler mot dagens 6,2 prosent.
  • Prosjektet skal også doble antall søknader til Kulturstyret fra 18 til 36 og organisere et felles forum for foreninger fra alle fakultetene ved Høgskolen.

– Et av de overordnede målene er å øke studentengasjementet på HiOA, forteller nyansatt rådgiver hos SiO Foreninger, Karl Kristian Kirchhoff.

Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) har nylig igangsatt et prosjekt, «Operasjon HiOA» som Kirchhoff selv kaller det, for å bedre studentforeningskulturen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Storsatsingen er et samarbeid mellom HiOA og SiO og skal gi totalt 10 000 høyskolestudenter tilgang til én eller flere foreninger i studiehverdagen.

Få og dårlige søknader

Bakgrunnen for satsingen er elendig foreningskultur på HiOA over flere år. Universitas skrev i høst at det finnes svært få foreninger per student på Høgskolen. I tillegg sender foreningene for få og for dårlige søknader om støtte til Kulturstyret, noe som i fjor resulterte i at de til sammen bare fikk 190 000 kroner av de totalt 2,8 millioner kronene som Kulturstyret delte ut. Det er dette SiO nå vil forbedre.

– I kartleggingsfasen har min jobb vært å finne dem som kunne tenke seg å starte en forening, men som trenger litt drahjelp. Responsen har vært svært god, sier Kirchhoff.

– Dette er en bevisst satsing på studentmiljøet, fortsetter Gisle Hellsten, leder for SiO Foreninger. Verken Hellsten, Kirchhoff eller administrerende direktør i SiO Lisbeth Dyrberg vil si noe om hvor store midler SiO bruker på å vekke engasjementet i HiOA-studentene. Kirchhoff er ansatt i en halv stilling viet til prosjektet, og SiO regner med å bruke til sammen cirka én stilling på prosjektet i oppstartsfasen.

Uante muligheter

– Vi visste ikke at vi hadde mulighet til å starte en egen forening

Ingse-Katrine Gravdal, student ved HiOA

– Jeg visste ikke at vi hadde mulighet til å starte en egen forening, sier Ingse-Katrine Gravdal. Hun går første året på studier for sosialt arbeid og er økonomiansvarlig i den helt nystartede foreningen for faget, som er en av hittil seks som nå loses trygt gjennom oppstartsfasen av SiO.

– Hvorfor vil dere starte en forening?

– Vi startet i høst en festkomité som ble veldig godt mottatt av studentene på faget. Så ble vi kontaktet av Kirchhoff, som informerte oss om fordelene ved å formalisere foreningen. Etter dette ser vi at vi også har muligheter til å påvirke det faglige innholdet og få mer penger i støtte. Uten SiOs kompetanse ville denne foreningen forblitt en festkomité, forteller Gravdal.

Møtet som Gravdal og de andre styremedlemmene deltar på når Universitas treffer dem, er viet til å hjelpe foreningene til å registrere seg i blant annet Brønnøysundregisteret. Styret følger lydig Kirchhoffs instrukser om hvilken informasjon som skal hvor, og i hvilken rekkefølge alt skal gjøres.

Skal skape strukturer

– Er dette fornuftig bruk av SiOs ressurser?

– Ja, HiOA trenger et løft. Finnes det engasjerte studenter som trenger støtte, skal de høres på lik linje med alle andre. Selv om halvparten av de nye foreningene skulle forgå, skal det likevel i framtida være lettere for studentene å skape nye, sier Kirchhoff.

SiO anser det som en nødvendighet å oppsøke studentene direkte for å heve engasjementet. Kulturkonsulent ved SiO Foreninger Mike Fürstenberg utdyper:

– Dette skal skape gode strukturer. Etter prosjektets slutt skal miljøet opprettholde seg selv.

Hvorfor har HiOA-studentene slitt med å holde liv i foreningsmiljøet? Er ikke studentene engasjerte?

– Dette er en ung skole. I tillegg er den ikke samlet på et lite område slik BI er, poengterer Fürstenberg.

Kirchoff på sin side mener at foreningene kan ha blitt skadelidende når SiO og OAS, Høgskolens tidligere studentsamskipnad, ble slått sammen i 2011.

– Mange tilbud skulle samkjøres. Integreringen av Høgskolens foreninger i SiO-systemet kan ha blitt nedprioritert, fortsetter han.

Engasjementet finnes

Kirchoff tror ikke Høgskolestudentene er mer passive enn andre studenter.

– Nei, jeg tror det finnes mye engasjement her, men terskelen er høyere når det er så få etablerte miljøer. Det skolen kan gjøre er å hjelpe til med synlighet. Har du sett en plakatvegg her, for eksempel?

Foreningene Universitas møter, ser udelt positivt på foreningslivets fremtid på HiOA. Like fullt taler tallene klart: HiOA har 27 aktive foreninger, mens UiO har over 271. SiO har med andre ord en stor utfordring foran seg.