Dagens outfit: Veronica Solheim, eller Mike, som hun kalles, skriver inspirasjonsbloggen World of Mike. Hun har ikke reklame på bloggen, men har skrevet innlegg om å gå på Westerdals mot betaling.

Blogger for betaling

En ny trend sprer seg på universiteter og høyskoler. Studentbloggere rekrutteres for å promotere skolene.

Publisert Sist oppdatert

Glem Instagram, Facebook, Twitter og Flickr. Nå er det blogging som gjelder. Etablerte, prisvinnende bloggere hyres inn av universiteter og høyskoler for å skrive positivt om skolen.

Handelshøyskolen BI har tidligere brukt studentbloggere, og nå hopper også Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) på bloggbølgen.

Universitetet i Oslo (UiO), Westerdals School of Communication, Markedshøyskolen (MH), Norges kreative fagskole (NKF) og Norges Handelshøyskole (NHH) er noen av skolene som allerede bruker studentbloggere aktivt i sin markedsføring.

Bloggere på kontrakt

Veronica Solheim går andre året på Westerdals, og har blogget aktivt i tre år. Bloggen hennes, World of Mike, ble blant annet kåret til årets inspirasjonsblogg under fjorårets Vixen Blog Awards.

– Jeg skriver lite om jobb og skole på bloggen, fordi det er en inspirasjonsblogg. Jeg har mer fokus på litteratur, gode tekster og fotografier. Noe jeg liker å kalle «hverdagsmagi». Likevel hender det at ting jeg gjør på skolen er så spennende at jeg velger å dele det med leseren, sier bloggeren.

Hun er en av bloggerne som har inngått bloggsamarbeid med sin egen skole.

– Før sommeren skrev jeg noen innlegg på bloggen der jeg fikk betalt av Westerdals. Det var mange av leserne på bloggen som lurte på hvordan det var å studere på skolen, sier Solheim.

Flere av Norges toppbloggere, selv de helt nede i 16-17 års alder, kan tjene hundretusener av kroner i året på å blogge.

Solheim blogger derimot ikke for å bli rik, og nekter å ha reklame på bloggen sin.

– Jeg har ikke hatt som mål å tjene penger på bloggen, så jeg har takket konsekvent nei til tilbud om reklamering. Jeg vil holde bloggen ren og fin, og bestemme selv hva jeg skriver på den, sier hun.

Vinn-vinn

Når Westerdalsstudenten merket stor pågang fra sine lesere, kunne hun derimot gjøre et unntak.

Avtalen om at jeg fikk betalt for å skrive blogginnlegg for Westerdals var en vinn-vinn situasjon.

Veronica Solheim, blogger

– Det var en vinn-vinn situasjon, fordi jeg hadde mange lesere som var interesserte i Westerdals. Jeg har selv ingenting negativt å si om skolen, så avtalen om at jeg fikk betalt for å skrive blogginnlegg for Westerdals førte til at skolen fikk billig reklame, og jeg fikk tilfredsstilt leserne på bloggen.

Hun er klar over at det kan være vanskelig å skille mellom reklame og redaksjonell omtale. Men hun er tydelig på at hvis man får betalt for å omtale noe positivt, så er det reklame.

HiOA har utlyst stillinger til bloggere, der bloggerne får 144 kroner i timen, og nivået er nokså likt på Norges kreative fagskole. På Markedshøyskolen får de 250 kr per innlegg. Westerdals kan derimot ikke gå ut med lønnsbetingelser.

– Jeg har ikke lov til å gå ut med hvor mye jeg fikk fra Westerdals, men det er en del mer enn de andre. Jeg hadde jo en godt etablert blogg fra før av, og har vært ganske klar på at jeg ikke har villet reklamere på bloggen tidligere, avslutter Solheim.

Westerdals er fornøyd med samarbeidet med Solheim.

– Det er positivt at vi har flinke og engasjerte studenter som blogger og skriver positive ting om Westerdals, men det er ikke i vårt markedsbudsjett å betale bloggere for å rekruttere studenter eller markedsføre skolen vår, sier informasjonskonsulent ved Westerdals, Rannveig Revhaug.

Får frie tøyler

HiOA jobber i disse dager med å rekruttere bloggere for å nå ut til flere studenter.

– Bloggene skal brukes i forbindelse med studentrekruttering, i tillegg synes vi at det er en god måte å fortelle om HiOA fra studentenes synsvinkel, sier Hallvard Lavoll, som har ansvaret for bloggene som kommer på HiOAs nettsider.

– Studentbloggerne skal få full ytringsfrihet, og kan skrive om det de vil, men vi vil kanskje forsøke å styre unna blogger om outfits og cupcakes, legger han til.

NKF har også brukt bloggere aktivt, og rekrutterer nye bloggere for tiden. Hittil i år har de hatt over 60 000 besøk på de gamle bloggene sine, som ble avsluttet før sommeren.

– Vi holder på å ansette nye bloggere nå, som skal være klare snart, sier markedsdirektør ved NKF, Annelise Kiønig.

Hun synes at blogger er en god måte å nå ut til studenter på.

– Vi vil at studenter skal få et riktig bilde av hvordan det er å studere her, både studenter som tenker på å søke, eller som går her allerede. Studentbloggerne skal også bidra til å rekruttere nye studenter.

– Forteller om studiehverdag

Markedshøyskolen har ansatt bloggere til sin offisielle nettside som får betalt 250 kroner per innlegg. De har også markedsført skolen gjennom den private bloggsfæren.

– Studentene forteller om sin studiehverdag og det som skjer på skolen i løpet av et semester. Vi mener dette gir en fin komplettering av de andre flatene vi bruker for å presentere Markedshøyskolen, sier markedskonsulent Line Fauske.

Powered by Labrador CMS