HJERNETRIM: Her ramser Frank Wedde opp 20 ord gitt til ham i tilfeldig rekkefølge, med skremmende nøyaktighet. Han har trent hjernen sin siden han var elleve år, og lanserer nå erfaringene sine for verdensmarkedet.

Tenk på sex, få A på eksamen

Norsk hjernetrim skal ta over verden. Det kan også gjøre pensum både lett, moro og pirrende.

– Den delen av hjernen du bruker til sexfantasier, er det samme som du bruker når du skal memorere. Derfor råder jeg alle studenter til å ha sex på hjernen mens de pugger, sier memoguru Frank Wedde.

Han er gründer i selskapet Memogym, som nå lanserer sin hjernetrim for verden.

– Glemmer for lett

– Studenter legger ned veldig mange timer på å lære seg ting de glemmer.

Frank Wedde, gründer i selskapet MemoGym

– Studenter legger ned veldig mange timer på å lære seg ting de glemmer, sier Wedde.

Han mener det er rart at husketeknikker ikke har blitt inkorporert i utdanningssystemet ennå. Memoguruen forklarer at det finnes forskning på dette området helt tilbake til 1800-tallet, og mener studenter flest hadde hatt godt av å trene opp hjernen.

– Hvis studentene hadde brukt memoteknikker ville de kunne lært seg pensum på en mer effektiv måte, og kunne brukt mer tid og energi på å reflektere og utvikle kritisk tenkning, sier Wedde.

Han mener at det blir feil å bruke et helt semester på å pugge seg frem til et godt eksamensresultat, når det uansett går rett i glemmeboken.

Pilotprosjekt på Høgskolen

Memogym har startet et pilotprosjekt i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), der studentene skal lære seg pensum samtidig som de lærer seg memoteknikker – ved hjelp av spill.

Prosjektet er designet slik at studentene lærer seg memoteknikker samtidig som de lærer pensum, slik at de slipper å ta et eget memokurs.

– Mange studenter er late, de gidder ikke å bruke to uker på å lære seg husketeknikker, for så å bruke dem til å lære seg pensum. Derfor har vi gjort det slik at vi slår to fluer i en smekk, sier Wedde.

Sliter med anatomi

Det er høyskolestudentene ved medisinsk teknologi som kommer til å få muligheten til å spille seg gjennom pensum.

– En del av studentene sliter med faget fysiologi og anatomi for ingeniører, forklarer førsteamanuensis ved Institutt for industriell utvikling ved HiOA, Peyman Mirtaheri.

Han underviser i medisinsk teknologi, et fag hvor ingeniørstudenter må kombinere teknologi og medisinsk kompetanse. Studentene hans må gjennom medisinundervisning for å bestå faget, noe som er uvant for mange ingeniører.

– Det er jo et medisinrettet fag – ikke et typisk ingeniørfag, og mine studenter har en annen faglig bakgrunn enn medisinstudentene. Derfor er det mange studenter som sliter med å lære seg det de skal i faget, sier Mirtaheri.

Han har vært i kontakt med Frank Wedde i Memogym, og sammen har de fått bevilget 500 000 kroner til å starte et prosjekt som skal gjøre det lettere for studentene å komme seg gjennom dette faget.

Level up!

– Vårt samarbeid kommer hovedsakelig til å gå ut på effekten ved bruk av spill. Vi har gjort om pensum til en slags spillsekvens, der studenter blir belønnet med poeng og nye nivåer, sier Mirtaheri.

Han har troen på å la studentene spille seg gjennom pensumlista.

– Når studentene har kommet seg på et tilfredsstillende nivå har vi en samling der vi går gjennom hva studentene har lært gjennom den tiden. Når studentene har samlet enda flere poeng, får de endelig tilgang til laben for å utføre en arbeidsfysiologitest.