OBLIGATORISK KJØP: Kopinor er redde for at studentene vil piratkopiere digitalt pensum, og foreslår derfor å gjøre kjøp av digitale kompendier obligatorisk.

Tvinges til å kjøpe e-pensum

Med innføringen av digitale kompendier kan studentene tvinges til å betale for pensum. Leder av Norsk Studentorganisasjon kaller det en tvungen studieavgift.

Kopinor

Kopinor representerer opphavsmenn og utgivere til opphavsbeskyttet materiale i bøker, aviser, tidsskrifter, noter og lignende publikasjoner.

De inngår avtaler om kopiering og annen bruk av åndsverk på vegne av opphavsmenn og utgivere.

Vederlaget blir fordelt til rettighetshavere i inn- og utland.

Kilde: kopinor.no

– Kopinors forslag innebærer innføring av tvungen studieavgift. I dag kan kompendiene kjøpes brukt, bøker kan lånes på biblioteket, og pensum kan skaffes til veie på annet måte. Noen har kanskje tatt fagene tidligere, andre ønsker å legge opp et alternativt pensum, sier Anne Karine Nymoen, leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Forslaget ble lagt fram på et seminar i Universitets- og høgskolerådet i forrige uke, og går ut på å gjøre kompedier digitalt tilgjengelig for alle studenter som er oppmeldt til undervisning. Slik vil alle som følger undervisning bli tvunget til å betale for kompendiene, uten mulighet til å velge andre løsninger.

Tar bort valgfriheten

Viseadministrerende direktør i Kopinor, Hans-Petter Fuglerud, poengterer at det ikke nødvendigvis er studentene som må ta regningen.

– Våre kunder er utdanningsinstitusjonene. De blir fakturert etter antallet studenter som melder seg opp.

– Men effekten av forslaget er vel at studentene blir tvunget til å kjøpe de digitale kompendiene?

– Studentene vil antageligvis bli nødt til å betale. Men de får et flott produkt til lav pris og høy kvalitet, sier Fuglerud.

Anne Karine Nymoen mener likevel studentene må få velge selv.

«Kopinor vil ta valgfriheten fra studentene.»

Anne Karine Nymoen, leder for NSO

– Kopinor vil ta valgfriheten fra studentene. Studentene må selv få velge hvordan de vil skaffe seg pensum, også når det blir digitalt.

Åpenbare profitthensyn

Aksel Braanen Sterri, leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, er ikke i tvil om hvorfor Kopinor ønsker å gjøre kjøp av de digitale kompendiene obligatorisk.

– Kopinor har åpenbare profitthensyn, mener han.

Sterri hevder at han selv nesten aldri har kjøpt kompendiene i fag han har tatt på universitetet, men heller kjøper bøkene eller låner dem på biblioteket. I tillegg påpeker han at mange av tidsskriftsartiklene på pensum er fritt tilgjengelige gjennom ordninger universitetet abonnerer på.

– Kopinors forslag er absurd. Det er en inngripen i studentenes frihet og grunnleggende rett til selv å velge pensum og hvordan de skaffer seg det, sier han.

Frykter et «Student Bay»

Hans-Petter Fuglerud presiserer at digitale kompendier vil bli mye billigere enn dagens trykte.

– Vårt system kan levere et stort volum til en lav pris. Hvis vi skal selge enkeltvis til en og en student blir det dyrere, og vi må selge filer med kopisperre.

Fuglerud tror at folks behov for å bruke det digitale innholdet på forskjellige plattformer, gjør at eventuelt kopisperrede filer uansett vil bli piratkopiert. Men med dette forslaget vil Kopinor sikre betaling for hver eneste students bruk av kompendier. Slik vil han unngå organisert piratkopiering blant studenter – et «Student Bay», som han kaller det, med referanse til det svenske fildelingsnettstedet Pirate Bay.

– Dette er alle forlags frykt. Vi prøver å lære av musikkbransjen, sier han.

– Har du forståelse for Anne Karine Nymoen når hun sier at det dere foreslår er å innføre en tvungen studieavgift?

– Det hun sier er noe slagordpreget. Når det er sagt, holdt Nymoen et tankevekkende innlegg på forrige ukes seminar. Vi kommer til å ta kontakt med NSO for å innlede en dialog om dette innen kort tid.

Reforhandles

Kopiavtalen mellom Universites- og høgskolerådet og Kopinor skal reforhandles våren 2012. Universitetsdirektør ved Universitetet i Oslo, Gunn-Elin Bjørneboe, vil ikke svare på om universitetet vil sende regningen videre til studentene dersom Kopinor får gjennomslag for forslaget.

– På nåværende tidspunkt har vi ikke nok kunnskap om modellen til å uttale oss nærmere i saken.