Lite fotogen: Konferansier Janne Rønningen beordrer vår fotograf opp på scenen, siden hun ikke ser bra ut på bilder tatt nedenfra.

Her er Norges morsomste student

Sønnen til Valgerd Svarstad Haugland er mye morsommere enn deg.

Toppers: Stemningen er på topp når Rønningen arrangerer konkurranse om hvem som kan heie høyest av guttene og jentene, uten egentlig å kåre en vinner.

– Faren min skøyt jo ikke akkurat gullfuglen, for å si det sånn. Det ble vel heller kråka, sier Olav Svarstad Haugland.

Det brutale angrepet på den tidligere KrF-lederen blir belønnet med stor latter fra publikum. Det er en fullsatt Klubbscene på Latter på Aker Brygge, hvor kåringen av Norges morsomste student er i full gang.

Olav er 22 år, opprinnelig fra Asker, men representerer Bergen i konkurransen (Sviker! Journ.anm.) Retorikkstudenten ved Universitetet i Bergen (UiB) bruker sin mor for det hun er verdt på scenen.

Han fremfører så en rap, under artistnavnet Oløv, som han visstnok er ganske kjent for i Asker. Den fremførte han også under KrF sitt landsmøte.

– Der tok det helt av. Jeg fikk så mye gratis Cola jeg bare ville, sier Haugland.

[Les også anmeldelsen av humorkonkurransen](1)

Alle landsdeler representert

Før finalen i Oslo, har det blitt arrangert åtte semifinaler fra Narvik i nord til Kristiansand i sør. De åtte mannlige finalistene imponerer med blant annet diktopplesning, gitarspilling og visesang, til kjent Halleluja-melodi. Det spøkes med lærere, nordlendinger og avisoverskrifter.

Jostein Ødegaard og Anders Hekneby er to studenter som har funnet veien til Latter denne kvelden. De heier på Oslos deltaker, men er fornøyde med nivået på de fleste av kveldens deltakere.

På svar på hvorfor det bare er menn med i finalen, sier Ødegaard at menn er mer frimodige. Hekneby har derimot en annen forklaring.

– Jenter er pene og gutter er morsomme, sier han.

Jevnt

Det må til slutt tre målinger til, med en desibelmåler til en verdi av 20 000 kroner, for at Olav Svarstad Haugland kan bli kåret som vinner.

– Jeg vil takke min mor, for mye gratis materiale, og min far. Og dere, selvfølgelig, sier Haugland til publikum, noe forfjamset.

Han beskriver humoren sin som svart, og har drevet mye med stand-up i Bergen. Å ha en kjent politiker som mor, ser han på både som en byrde og noe positivt.

– Jeg får jo mye gratis materiale, og jeg tester ofte vitsene mine på mor og far. Men jeg må alltid starte med det i showene mine. Hvis jeg ikke nevner det, blir folk sittende og tenke på hvor de har hørt navnet før, sier han.

Nå ser han lyst på fremtiden innenfor stand-up, og skal gjøre det han kan for å leve av det.

– Jeg tar det som det kommer, og har andre baller i lufta innenfor humor også, sier Haugland.

Oslostudenten måtte gi tapt

Vår mann, Oslostudenten Lars Hansen nådde imidlertid ikke helt opp i konkurransen, men var fornøyd allikevel. Han mener det er et stort marked for studenter i stand-up, men synes det kunne vært flere jenter.

– Vi gutter er glad i å vise oss frem. Det er viktigere å være morsom for menn, og vi har nok et større oppmerksomhetsbehov, sier han.

Også han har drevet en del med stand-up tidligere, og har prøvd seg på stort sett alle scener i Oslo fra før, bortsett fra Latter.

– Jeg har en folkelig humor, og er alltid nervøs før jeg går på scenen. Det er fantastisk når det går bra, men grusomt når det går dårlig, sier han.

– Dumt at ingen jenter er med

Konferansier Janne Rønningen var eneste kvinne som fikk bruke scenen denne kvelden. Rønningen synes selv det er synd at ingen jenter er med i konkurransen, og sier det bare var en jente som meldte seg på.

– Men det har kommet mange jenter inn i norsk humor i det siste, blant annet Sigrid Bonde Tusvik, sier hun.

Hun mener det absolutt er et marked for studenter med høyere utdannelse i norsk standup.

– Å være morsom handler om å være smart. Bare se på Harald Eia, Christine Koht og mange flere. Det er også veldig vanlig med intellektuelle komikere i USA. Man får en litt annen humor, og mer referanser og livserfaring. Når man er 21, har man gjerne bare blitt dumpet en gang, og ikke fått satt det inn i et system, sier Rønningen.