Krigen om pensum

Bokhandlerkjeden Akademika ekspanderer og møter samtidig massiv kritikk for aggressiv markedsføring ved en rekke universiteter og høgskoler landet rundt.

Publisert Sist oppdatert

BOKHANDEL: Akademika, som er bokhandelen tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), har utvidet sitt virkeområde de siste årene. I sommer kjøpte de opp bokhandelen ved Høgskolen i Bodø (HiB). Tidligere har Akademika tatt over bokhandlene ved samskipnadene i Buskerud og Telemark, og har i tillegg prøvd å kjøpe opp bokhandlene i Tromsø, Østfold og Vestfold.

Akademika har også drevet aktiv profilering av nettsider rettet spesifikt mot de lokale studentene ved ulike høyere utdanningsinstitusjoner.

– Akademika drev aggressiv markedsføring på campus. De kom inn i bokhandelen vår, Akademisk Kvarter, og delte ut diverse reklamemateriell. Til slutt ble de jaget vekk av vektere. Uken etter kom de tilbake og fortsatte med reklamering på universitetsområdet, men ble jaget vekk igjen, sier Jonas Eilertsen, styreleder ved Studentsamskipnaden i Tromsø (SiT).

I forkant hadde Akademika søkt om tillatelse fra Universitetet i Tromsø (UiT), men fikk avslag fordi UiT ikke tillater kommersielle aktører på campus.

Eilertsen kan fortelle at Akademika tidligere i år prøvde å kjøpe opp Akademisk Kvarter, men fikk avslag også på dette.

Dårlig stemning

I midten av oktober hadde styrelderne ved studentsamskipnadene i Norge et møte, hvor Akademikas markedsføring ble diskutert. De kom ikke til enighet.

– Sånn som jeg forstår det har Akademika tenkt å fortsette med markedsføringen. Det må finnes noe samarbeid mellom bokhandlene, men SiO har stilt seg i en veldig vanskelig situasjon og skapt mye dårlig stemning, sier Eilertsen.

– Det er åpenbart at studentene i Tromsø vil synes det er problematisk at overskuddet fra en eventuell Akademika-bokhandel vil komme Oslo-studentene til gode. Lokale studenter skal styre det lokale velferdstilbudet, sier han.

– Form for imperialisme

Også ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås har Akademika drevet aktiv markedsføring. Først i januar, hvorpå de fikk beskjed om at de ikke var ønsket på området, deretter ved semesterstart i høst.

– Akademika vil tjene penger, og ser en mulighet for å utvide sitt leveområde. Studenttinget i Ås ser på dette som en form for imperialisme, sier Nils-Ener Lundsbakken, studentrepresentant i universitetsstyret ved UMB.

Lundsbakken kritiserer Akademika for å bryte med skikk og bruk i studentsamskipnadsverdenen.

– Vi har en egen samskipnadslov som legger opp til at styrene i samskipnadene skal ta seg av studentenes velferdstilbud ved sine læresteder. Hadde vi ment at det var mest hensiktsmessig med et fritt marked for studentbokhandlene, hadde vi valgt det selv, sier Lundsbakken.

Studenttinget NSO-Ås har kontaktet Velferdstinget i Oslo (VT) med et ønske om å ta Akademikas markedsføring opp til diskusjon. Resolusjonen skal behandles ved neste VT-møte 8. november.

– Alle må skjerpe seg

Direktør i Akademika, Geir Helge Espedalen, påpeker at dagens situasjon innen bokhandelmarkedet nødvendiggjør markedsføring.

– Akademika er utsatt for konkurranse fra mange aktører, og må kunne markedsføre seg utover UiO. Et fritt bokhandelmarked skaper en situasjon der alle må skjerpe seg, og det gagner studentene. Å dele Norge inn i soner og si at dette er mitt og dette er ditt domene har jeg lite tro på.

Espedalen mener også at det er opp til hver enkelt samskipnadsbokhandel å drive så godt at den kan konkurrere mot Akademika.

– Det er ikke plass til så mange studentdrevne bokhandeler i fremtiden som det er nå, og Akademika har tenkt å være en av de få aktørene som vil drive med salg av pensum i fremtiden.

Espedalen hevder at han aldri mottok signaler om at Akademika ikke var ønsket på campus i Tromsø.

– Vi var i dialog med UiT om å ha en stand på området, men fikk avslag. Men det er en stor forskjell på å ha en fysisk stand og å dele ut litt løpesedler. Jeg har aldri hørt noe om at vi ikke fikk lov til det siste.

Han visste imidlertid at Akademika ikke var ønsket på Ås.

– Jeg kjenner til at vi ikke var ønsket på Ås, men blant mange studenter har det blitt oppfattet som positivt med et alternativ til den lokale bokhandelen.

Espedalen kan imidlertid ikke svare på hvorvidt Akademika vil følge samme markedsføringsstrategi i årene fremover.

– Vi har en plan om å selge mer pensum i Norge enn vi gjør i dag. På hvilken måte vi går frem, vil variere.

Åpenbar uenighet

Fredrik Refsnes, styreleder i SiO, tror ikke at en SiO-tilknyttet bokhandel ved andre utdanningsinstitusjoner vil føre til mindre velferd for studentene ved disse institusjonene.

– De stedene hvor Akademika har et samarbeid i dag, fungerer dette godt. Både når det gjelder styring og tilbakeføring til studentene.

Han innrømmer imidlertid at de ulike samskipnadsstyrene er uenige i synet på akademikas markedsføringsstrategi.

– De negative tilbakemeldingene skyldes nok en ulik virkelighetsforståelse av utviklingen i fagbokbransjen. Men vi er jo åpenbart uenige.

Refsnes oppfatter ikke at det er dårlig stemning mellom samskipnadene.

– Jeg opplever at vi har et godt samarbeid på alle områder, og håper det vil fortsette i tiden fremover.

Powered by Labrador CMS