GLADGUTTER: Desksjef Håken Lid (t.v.) og redaktør Anders Mathias Johansen er strålende fornøyde med den nye layouten. Johansen oppfordrer alle lesere til å si sin mening om avisens nye utseende.

Se så fine vi har blitt!

Med denne ukas utgave har Universitas fått sin største ansiktsløftning i nyere tid.

*Universitas:*

• Avis laget av og for studentene tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).
  • Mottar støtte fra SiO, og dermed er alle studenter som betaler semesteravgift med på å finansiere avisa.
  • Er en av Europas største studentaviser med et opplag på 17 000 og 35 utgaver årlig.

Universitas har fått en solid ansiktsløftning og vil fra og med dette nummeret ha en ny og forbedret layout. Etter stort sett å ha sett lik ut under nesten hele 2000-tallet, følte redaktøren at tiden var inne for å revitalisere avisa og friske opp dens utseende.

– Visuelt skal vi bli mer ungdommelige og vise at vi er en studentavis. Vi gjør layouten sprekere, og samtidig mer lettlest, slik at vi kan nå bedre ut til leserne våre, sier Anders Mathias Johansen, redaktør i Universitas.

Ryddigere avis

Med den nye layouten har avisa fått endret skrifttype og nytt tekstuttrykk. Men den kanskje største og viktigste forandringen er at det har blitt ryddet opp i avisa og debattsidene har blitt flyttet fram til midtsiden, mellom nyhets- og kulturseksjonen. Dette gjøres ifølge redaktøren for å framheve koblingen mellom nyhetene og debattsidene, fordi de to delene ofte fanger interessen til samme gruppe lesere.

– Nyheter og debatt er de to viktigste tingene vi gjør. Vi skal både ha kjappe, tabloide nyhetssaker med blanke, harde poenger og de tyngre, analytiske debattsakene om akademia. Dette vil vi synliggjøre gjennom den nye layouten. Debattsidene er noe av det vi er stoltest av og vi flytter dem fram for å gjøre de mer tilgjengeligelige, sier Johansen.

Fornøyd desksjef

Desksjef Håken Lid har designet layouten. Han tror at avisa etter omleggingen vil nå ut til leserne på en bedre måte.

– Jeg tror Universitas vil framstå som mer innbydende og oversiktlig for leserne, forteller uttegner og desksjef Håken Lid, som har jobbet hardt med oppussingen av Universitas.

Selv om Universitas er inne i sin 64. årgang, og følgelig har vært gjennom flere og store forandringer gjennom sin lange histories løp, har avisa stort sett hatt lik form de siste årene. Med en ny og luftigere layout, ønsker uttegneren at Universitas skal bli mer lettlest, og Lid innrømmer at det har vært fint å få sette sitt preg på avisa med den største visuelle omleggingen i nyere tid, men bedyrer likevel at han ikke synes at den gamle avisa var helt håpløs.

– Fordi om en kutter ut noe, betyr ikke det at det gamle er dårlig. Men man må tørre å endre for å lære noe nytt og for å bli bedre.

Er det noe du mener mangler i den nye layouten? Er det noe vi kan gjøre enda bedre? Likte du den gamle layouten bedre? Si din mening i kommentarfeltet under saken. Redaktør i Universitas vil delta i debatten og svare på henvendelser.