NYKLEKKET TEATERKYLLING: Kunsthøgskolestudenten Peer Perez Øian debuterer som regissør under høstens Ibsenfestival på Nationaltheatret.
NYKLEKKET TEATERKYLLING: Kunsthøgskolestudenten Peer Perez Øian debuterer som regissør under høstens Ibsenfestival på Nationaltheatret.

Selvrealisering på Nationaltheatret

Kunsthøgskolestudenten Peer Perez Øian er oppkalt etter Ibsens Peer Gynt, er regissør for Ibsen-stykket Hedda Gabler og debuterer med masteroppgaven sin på Nationaltheatret under Ibsenfestivalen.

TEATER: – Det er viktig å være tro mot Ibsens tanke, men ikke nødvendigvis ordet, sier Peer Perez Øian, masterstudent i teaterregi ved Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO).

På lørdag denne uken debuterer Øian, som selv er oppkalt etter Ibsens Peer Gynt, som regissør med masteroppgaven sin når hans egen versjon av Ibsen-klassikeren Hedda Gabler har premiere på Nationaltheatret under Ibsenfestivalen.

Gradvis opptrapping

I 2005 var Øian en av tre som ble tatt inn på regilinjen ved KHiO, en utdannelse som kun tar inn tre elever hvert femte år. Under arbeidet med den avsluttende masteroppgaven får han regelmessig veiledning og evaluering fra lærerne ved KHiO, uten at han føler at det påvirker den kunstneriske friheten.

– Kreativiteten ble kanskje litt hemmet av skolen i starten fordi vi jobbet med å lære oss verktøyet. Men de siste to årene på masternivå har det blitt slutt på å prøve å løse oppgaven riktig, og heller fokus på å skape et individuelt utrykk som regissør, sier han.

Satse alt, eller safe?

I stykket har Øian valgt å fokusere på et dilemma som stadig dukker opp i livet hans, og som han kjenner seg godt igjen i: Skal man satse alt på å realisere sine dypeste drømmer og innerste ambisjoner, eller heller søke trygghet og materiell komfort?

– Vi lever i et samfunn der vi krever av oss selv at vi må lykkes på alle områder, både når det gjelder økonomisk- og kulturell kapital, sier Øian, som selv er i et stadium i livet der han skal gå fra å være student og ut i det profesjonelle yrkeslivet, med de valgene det innebærer.

– Jeg er i en periode der mine gjevnaldrene er opptatt av hvordan man skal balansere barn og familiestifting med selvrealisering og det å være skapende og kreativ. Å være en ener både på borte og hjemmebane er en problemstilling som også menneskene i Hedda Gabler opplever, sier Øian.

Nyklekkede teaterkyllinger

Hanne Tømta, sjef ved Nationaltheatret, mener at regissørene som blir utdannet fra KHiO holder høy kvalitet.

– Regiutdannelsen på KHiO er den eneste regiutdannelsen vi har i Norge. Det er en ressurskrevende utdannelse med et ekstremt trangt nåløye. De som er ferdigutdannet er utvilsomt trent til å være selvstendige skapende, individuelle kunstnere. sier Tømta.

Det er en godt innarbeidet tradisjon blant de norske teatrene å samarbeide med avgangsstudentene fra KHiO i en slags fadderordning. Dette er tredje gangen en diplomelev setter opp sin avgangsforestilling på Nationaltheatret.

– Det er en god erfaring, både for Nationaltheatret og registudentene å ha et slikt samarbeid, og veldig gøy for oss å få jobbe med nyklekkede teaterkyllinger, sier Tømta.

Hedda Gabler har premiere på Nationaltheatret 28. august.