SMILENDE ORKANER: – Vi vil være en frisk bris som blir til en orkan, sier redaktør Siri Nerbø (t.h.). Her sammen med leder for kanalen Siv Heimdal.

Oslo Student-TV vil bli underholdningsorkan

Bruker Facebook og Twitter for å lokke seere.

*Oslo Student-TV:*

• Oslo Student-TV startet opp 4. mars i år og er en nettbasert tv-kanal.
  • Kanalen vil, avhengig av kategori, legge ut nye programmer to til tre ganger i uken.
  • Holder til på Det Norske Studentersamfund.
  • Har 43 aktive, inkludert reportere, teknikere, redaktører, produsenter og en PR-gruppe.
  • På www.ostv.no kan du følge kanalen, med oppdateringer hver uke.

– Vi skal være en underholdningskanal med en klar og tydelig kulturprofil. Hvis folk vil ha nyheter, må de oppsøke Radio Nova eller Universitas. På Oslo Student-TV skal det underholdes, vi skal ikke drive med nyhets­journalistikk, sier leder for Oslo Student-TV Siv Heimdal.

Torsdag i forrige uke ble den nettbaserte tv-kanalen kickstartet med lanseringsfest og rød løper på Chateau Neuf. De bortimot 200 gjestene som møtte opp fikk et innblikk i hva kanalen skal flagge med utover våren.

Leker med grensene

– Vi har ambisjoner om å eksperimentere med sjangere og utfordre grenser.

Siv Heimdal, leder for Oslo Student-TV

– Vi har ambisjoner om å eksperimentere med sjangere og utfordre grenser. Derfor har vi blant annet prøvd å fjerne reporteren i en intervjusammenheng, og erstatte han med en bolle med spørsmål som intervjuobjektet må trekke fra. Dette fører til at stemningen under intervjuet blir mye mer løssluppen, sier Heimdal.

Kanalen skal dekke det som er av kulturarrangementer med interesse for alle studenter i Oslo. Med «Kunsten å Tenke Kollektivt», en situasjonskomedie om livet i et kollektiv, et underholdningsprogram med skjult kamera og stuntreportere, og tre kultursaker i uken, har Heimdal stor tro på at kanalen vil bli en suksess. I tillegg jobber dokumentargruppen med et større prosjekt som vil komme på skjermen i slutten av semesteret.

TV-orkan

Da kanalen startet opp var de åtte. Nå, fem måneder senere, er de 43 frivillige. Kanalen håper å vokse i tiden som kommer, og vil derfor lyse ut nye stillinger én gang i semesteret.

– Det er en stor tyngde av erfarne journalister i redaksjonen vår. Vi har folk fra medievitenskap, journalisthøgskolen og Westerdals. Noen har også tidligere erfaring fra student-tv i Trondheim, men for mange er dette deres første møte med tv-produksjon, sier Siri Nerbø, som selv har erfaring fra Bergensavisen.

Med dyktige journalister i bakhånd ser ikke Nerbø noen grunn for at kanalen ikke skal bli større med tiden.

– Vi vil være en frisk bris som blir til en orkan. For øyeblikket er vi i nybegynnerfasen, men vi håper vi kan bli en kanal som det blir snakket om og som engasjerer, sier Siri Nerbø.

Frivillig arbeid

Det Norske Studentersamfund støtter kanalen med 60 000 kroner, mens Kulturstyret til Samskipnad­en i Oslo har gått inn med 15 000 kroner i driftsmidler.

– Vi startet opp i oktober med 10 000 kroner, kjøpte et kamera og begynte å lage noen småsaker. Etter dette har vi fått mer støtte, men vi er fortsatt avhengige av frivillig arbeid for å kunne overleve. Vi ser på Oslo Student-TV som en fattig student, og satser på en drift uten penger, sier redaktør Siri Nerbø.

Tidligere forsøk på å starte Student-TV i Oslo har strandet grunnet dårlig økonomi. Heimdal tror det faktum at Oslo Student-TV nå kun er basert på frivillig arbeid, og at kanalen skal sendes på nett, er to gode grunner til at de vil overleve.

– Tidligere har det blitt satset for stort. Man har søkt om millionbeløp og gått for lønnede stillinger. Vi er 43 medarbeidere som alle jobber frivillig. Ettersom kanalen sendes på nett, slipper vi også store kostnader i forhold til de som tidlig­ere har prøvd, sier Nerbø.

Som nettbasert tv-kanal er Oslo Student-TV klare på at sosiale medier som Twitter og Facebook vil bli viktig for å nå ut til publikum. Derfor har kanalen opprettet en egen gruppe på Facebook og en profil på Twitter, som vil brukes til å annonsere for nye programmer.