DEN LILLE SORTE: Kari Sommerseths klær fikk æren av å avslutte visningen. Fire dansere viste fram de tilsynelatende enkle, svarte kjolene, som viste seg å romme flere lag innvendig.
DEN LILLE SORTE: Kari Sommerseths klær fikk æren av å avslutte visningen. Fire dansere viste fram de tilsynelatende enkle, svarte kjolene, som viste seg å romme flere lag innvendig.

Kunsthøgskolen på catwalken

På fredag var det duket for en glamorøs motevisning i Kunsthøgskolens lokaler. Gode og kreative venner kan være en nøkkel til suksess for designstudentene.

GODT OPPMØTE: Korridoren på KHiO var fullstappet under visningen. Langs veggene sto slektninger, kjærester og venner av de syv designstudentene, samt andre interesserte.
GODT OPPMØTE: Korridoren på KHiO var fullstappet under visningen. Langs veggene sto slektninger, kjærester og venner av de syv designstudentene, samt andre interesserte.
GJENNOMSIKTIGE STOFFER: Kontrasten mellom det å være avkledd og påkledd ble vist gjennom designstudentenes bruk av gjennomsiktige stoffer. Marie Rydlands kreasjon er et eksempel på dette.
GJENNOMSIKTIGE STOFFER: Kontrasten mellom det å være avkledd og påkledd ble vist gjennom designstudentenes bruk av gjennomsiktige stoffer. Marie Rydlands kreasjon er et eksempel på dette.
HERREMOTE: Den mannlige danseren bar Turid Alida Solbergs klær.
HERREMOTE: Den mannlige danseren bar Turid Alida Solbergs klær.
SÆRPREG: Lange og spisse svarte hatter kjennetegnet Hanne Aspelunds kreasjoner.
SÆRPREG: Lange og spisse svarte hatter kjennetegnet Hanne Aspelunds kreasjoner.
LAG PÅ LAG: Showet ble avsluttet med en danseoppvisning, hvor danserne gradvis åpnet hverandres kjoler og foldet ut svarte krager, som de festet rundt hverandres skuldre. Kjolene var Kari Sommerseths verk.
LAG PÅ LAG: Showet ble avsluttet med en danseoppvisning, hvor danserne gradvis åpnet hverandres kjoler og foldet ut svarte krager, som de festet rundt hverandres skuldre. Kjolene var Kari Sommerseths verk.

Én etter en gjør modellene og danserne entré i korridoren på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), som for anledningen har blitt omgjort til en fasjonabel catwalk. Langs veggene er det fullstappet med tilskuere. I syv uker har syv studenter på andre året ved Institutt for klær og kostymer arbeidet hardt med å ferdigstille klærne til denne visningen. De fikk i oppgave å basere seg på den ekspresjonistiske maleren Egon Schiele og designkollektivet The Memphis Group, som gjorde seg bemerket på 1980-tallet.

DESIGNERSPIRER: Etter visningen samlet designstudentene seg til fest i kantina på KHiO. Her er fire av dem. Fra venstre: Hanne Aspelund, Ida Toft, Elisabeth Stray Pedersen og Ole Thomas Spæren.
DESIGNERSPIRER: Etter visningen samlet designstudentene seg til fest i kantina på KHiO. Her er fire av dem. Fra venstre: Hanne Aspelund, Ida Toft, Elisabeth Stray Pedersen og Ole Thomas Spæren.

– Vi visste ikke så mye om hverken Schiele eller Memphis Group, og det er litt av grunnen bak tittelen på visningen, «Jeg trodde Schiele var et land og Memphis en by«, sier designstudent Elisabeth Stray Pedersen.

– Kontrasten mellom det å være avkledd og påkledd vises i bruken av gjennomsiktige stoffer. Vi har jobbet mye med hvordan formen på kropp og klær kan påvirke hvordan mennesker oppfører seg.

På egen hjemmebane

Stray Pedersen forteller at designstudentene har trukket inn studenter fra andre linjer ved KHiO til visningen.

– To av danserne som viser fram klærne våre, er venner av oss som studerer på KHiO. Vi synes det er gøy å kunne bruke vår egen hjemmebane for å vise hva vi driver med på denne skolen til andre studenter ved KHiO, til familie og venner og til andre designere. Nå får vi vist at vi står sammen, sier hun.

Også Mats Lande, som har komponert musikken til visningen, studerer ved KHiO. Han går andre året på visuell kommunikasjon.

– Jeg kjenner en av jentene i andreklassen på klær og kostymer, og hun visste at jeg laget musikk. De fleste av oss som har vært med på dette samarbeidet er fra samme årskull. Jeg brukte tre og en halv uke på å lage musikken. Blant annet tok jeg opp lyder fra symaskiner, og mikset sammen låter av Radiohead og Thom Yorke, forteller Lande.

Felles fargepalett

Motedesigner Peter Løchstøer har vært veileder for designstudentenes prosjekt. Ifølge ham ble Rubiks kube valgt som fargepalett fordi den inneholder alle primærfargene, og kunne brukes som bindeledd mellom kolleksjonene.

– I fjor baserte vi oss på gråtoner, mens vi i år valgte Rubiks kube som fargepalett, for å hjelpe studentene med å skape en sammenheng i kolleksjonene sine. The Memphis Group har et uttrykk som står som motstykke til Schiele, selv om begge fenomenene var ganske provoserende i sin tid. Dette har studentene gjort syv helt ulike vinklinger på, de har lykkes med å gjøre seg opp egne tanker og lage egne manifester, sier Løchstøer.

Kirsti Bræin, professor og leder for Institutt for klær og kostymer, mener at dette prosjektet har vært en viktig erfaring for studentene.

– Gjennom dette arbeidet får de også forberedt seg til bachelor-eksamenen de skal gå gjennom neste år, hvor de skal vise fram seks antrekk hver, sier Bræin.

– Det er første gang vi har sydd så mange antrekk. Vanligvis jobber vi mest med å tegne klærne, så dette har vært en læringsprosess for oss, sier Stray Pedersen.