Veldig bra, men hvem lytter?

Oslos studentradio, Radio Nova, bør gå i den berømte boksen og grunne litt over hvem kanalen lager radio for.

Publisert Sist oppdatert

For ikke lenge siden dumpet et gledelig budskap ned i innboksen min. En pressemelding bebudet at «Radio Nova er stolte over å være nominert i hele tre kategorier til Prix Radio 2008».

Gratulerer, Radio Nova, bravo!

I nominasjonen har radioentusiastene dunket ut ressurssterke, riksdekkende radiokanaler og andre lokalstasjoner. Studentradioen ble nominert til kategoriene:

Om sistnevnte nominasjon er det lett å tenke seg at den engasjerte reporteren har mye av æren, han er ikke gjerrig med patosen: «Turboneger, Norges viktigste band gjennom tidene. A-ha kan bare gå hjem og suge kuk og DumDum boys kan bare sette seg i et hjørne og drikke seg blind på karsken sin».

Vi snakker om radio-Norges Amandapris. I fjorårets konkurranse stakk Radio Nova av med den gjeve seieren for beste direktesending, studentkanalen hadde hatt sending fra musikkarrangementet Roskildefestivalen i Danmark. Studenter liker utvilsomt musikk, det gjør folk generelt. Men hjelp et enkelt menneske litt her, hva er egentlig sammenhengen mellom studentvelferd og festivalradio?

I 2008 får Radio Nova 1,3 millioner kroner i mediestøtte fra semesteravgiften. For å fortjene pengene skal studentmediet «være av og for studenter ved læresteder tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo» og «levere en politisk uavhengig dekning av nyheter og informasjon fra nasjonal og internasjonal utdannings- og studentpolitikk, egne læresteder, Studentsamskipnaden i Oslo og om studentkulturelle aktiviteter.»

Studenter skal ikke måtte betale for studentmedia fordi vi bak dem synes det er gøy å skrive og skravle om alt mulig rart, men fordi viktige saker som angår studentene skal bli belyst.

Hva produserer Radio Nova for å spisse studentenes ører?

I Norge lytter 53 prosent av befolkningen på radio daglig, ifølge Norsk mediebarometer 2007. I aldersspennet 16-24 år lytter 41 prosent på radio daglig, 17 prosent av disse lytter daglig på lokalradio eller andre kanaler. Det eksisterer soleklart et lyttermarked for alternativer til NRKs kanaler, P4 og Radio Norge (tidligere Kanal 24). Men hva produserer Radio Nova for å spisse studentenes ører?

«Vårt mål er å tilby unge folk i Oslo et seriøst radiotilbud som reflekterer et kulturelt mangfold», sier stasjonen selv på sin nettside, uten å nevne studenten som en spesiell målgruppe. I dag sender Nova 51 timer ukentlig. En Nova-uke spanderer bare 45 minutter til studentstoff. Det gjelder Studentnyhetenes tre daglige tre-minuttersnutter. For øvrig sender Nova over tyve kulturprogrammer om film, musikk og samfunnsstoff, uten noen direkte studentlink.

Samtidig viser en brukerundersøkelse blant studentene, utført av Velferdstinget, at kun 1,2 prosent av de SiO-tilknyttede studentene lytter på Radio Nova daglig, 2,8 prosent ukentlig, og 4,7 prosent månedlig. Med gode programmer skulle en forvente at studenter tuner inn sin kanal FM 99,3, men så er altså ikke tilfelle.

Det synes som om klikken på Chateau Neuf lager alternativ radio for sin egen del. Som semesteravgiftbetalende student håper jeg dette endrer seg ved at noen tar ansvar.

Og om Radio Nova-redaktør Anette Holth Hansen finner ett lyspunkt i brukerundersøkelsen nevnt over, må det utvilsomt være at 45,4 prosent av studentene ser positivt eller noe positivt på at kanalen de ikke lytter til, finansieres av semesteravgiften. Studentenes ønske om mangfold i studentmedia bør belønnes med god radiojournalistikk om det som angår studenter.

  • Beste promo: For en egenreklame for Radio Nova-sendinger fra Svalbard.
  • Beste reportasje: For en morsom radioreportasje om dame- og moteplakater i Oslo sentrum.
  • Beste intervju: For en åpenhjertig prat med Hank von Helvete.
Powered by Labrador CMS