Vil «streame» AHO

DIGITALISERING: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo følger digitaliseringstrenden. Nå setter de i gang pilotprosjekt med filming av forelesninger.

Publisert

Den internasjonale undervisningstrenden går mot mer digitalisering og bruk av teknologi. I utlandet kan forelesninger lastes ned over internett, og flere norske skoler tar i bruk pod-casting av undervisning. IT-avdelingen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) følger med i tiden, og i mai starter et pilotprosjekt der gjesteforelesere skal «streames».

– Det går ut på å ta opp forelesningene, og samtidig gjøre dem tilgjengelige for de som sitter i samme nettverket på skolen. I første omgang vil det bare være snakk om felles gjesteforelesninger, ikke den faste undervisningen. Forelesningen tas opp og gjøres tilgjengelig via link på intranettet, forteller IT-sjef ved AHO, Frode Gether-Rønning.

– Vi ønsker å imøtekomme studiekvaliteten og ta imot ny teknologi. Vi kjører en pilot nå fra mai måned, og håper å gjøre det mer systematisk fra høsten av, fortsetter han.

Plassmangel

Det er IT-avdelingen i samarbeid med studentutvalget ved AHO som har kommet med forslaget til «streaming». Gether-Rønning frykter ikke at det vil føre til frafall fra forelesningene, selv om en nå kan få dem med seg uten å være til stede.

– Plassmangel og rombehov er faktisk en av grunnene til at vi vil gjøre dette. I forrige uke stod mange studenter utenfor da det var gjesteforelesning.

Leder av studentutvalget ved AHO, Balder Onarheim forteller at de var positive til «streaming» av de større fellesforelesningene ved skolen, men at det ikke vil være like hensiktsmessig ved de mindre forelesningene tilknyttet kursene.

– Vi er i utgangspunktet positive, men vi i studentutvalget har blitt enige om at vi ikke ser noen hensikt i å direktestreame de faste forelesningene ved skolen i pilotprosjektet. Det er snakk om små klasser, og kan bli for ressurskrevende, sier han.

Menneskelig faktor

Førsteamanuensis Nina Bjørnstad er selv foreleser på skolen og er positiv til prøveprosjektet, samtidig som hun er enig med Onarheim.

– Jeg ser ingen hensikt der det er faste, regelmessige forelesninger. En god konsekvens vil være at studenter kan dra nytte av forelesninger som tidligere kull har hatt, og det vil være et bra supplement. Foreløpig vil det være veldig internt, studentene vil trenge en kode for å få tilgang til forelesningene.

IT-sjefen tror ikke den nye tilgjengeligheten gjør at studentene slutter å komme på forelesning.

– Nei, det tror jeg egentlig ikke. Vi har jo den menneskelige faktoren, dialog er viktig den også. Pluss at miljøet her ved skolen er veldig bra, og jeg tror ikke man kan gå gjennom studiet uten miljøet, sier Gether-Rønning.

Powered by Labrador CMS