BI OG KHiO: BI – student Nina Borgersen og KHiO-student Bror Sander Berg Størseth diskuterte hva kunst og design kan bety for opplevelsesøkonomien.

To motpoler hånd i hånd

Med konferansen «Kunst + kapital«, bryter Handelshøyskolen BI i Oslo og Kunsthøgskolen i Oslo ned skillet mellom kultur- og næringsliv.

«Kunst + kapital»

• Et samarbeid mellom KHiO og BI.
  • Dette er tredje gang KHiO, BI og Forum for kultur og næringsliv arrangerer «Kunst + kapital».
  • Konferansen utforsker hva som må til for at kunst og kapital kan utgjøre kompetanse på tvers.
  • Den ser også på hva kunstnere og ledere i næringslivet og samfunnslivet kan lære av hverandre, og hvilke roller kunst kan spille for næringsliv og samfunnsliv.
  • Årets konferanse tar for seg hvordan kunst og design kan bidra til kreativitet, innovasjon og økonomisk utvikling.

KONFERANSE: I tre år har Handelshøyskolen BI i Oslo og Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) samarbeidet om konferansen «Kunst + kapital», som i år har temaet «kunst og design i opplevelsesøkonomien.»

Rektor ved KHiO Cecilie Broch Knudsen mener det er viktig at studentene på BI og KHiO har et reflektert forhold til samarbeidet mellom kunst og næringsliv.

– Da Peter Butenschøn, daværende rektor ved KHiO, innledet samarbeidet, så han verdien av at kunst- og designstudenter skulle få en realitetsorientering rundt den virkeligheten de skal ut i etter endt utdanning, sier Broch Knudsen.

Konferansen ble avholdt på KHiO forrige tirsdag, og både BI- og KHiO-studenter kunne få med seg foredrag om blant annet svensk markedsføring av opplevelsesturisme basert på Jan Guillous bøker om tempelridderen, og om kunstinnslag på det nye Rikshospitalet.

Imaginære grenser

To sangere fra andre året ved Operahøgskolen sørget også for et høykulturelt innslag. Mads Wighus framførte fuglefangerens arie fra «Tryllefløyten», og Ragnhild Motzfeldt sang Susannas arie fra «Figaros Bryllup». Sammen framførte de en duett fra Bizets opera «Perlefiskerne».

– Vi mente det var greit å åpne med lett musikk av Mozart, som slår an blant de fleste, mens Bizet er mer ukjent for mange, sier Wighus, som mener det er fint at BI og KHiO bryter ned de imaginære grensene mellom kultur- og næringslivet.

– Et samarbeid er fullt mulig, sier han.

Elizabeth Bjørn Hansen fra Forum for kultur- og næringsliv har vært med på å arrangere konferansen.

– Vi håper dette gir studentene mulighet til å diskutere temaet opplevelsesøkonomi. BI opererer helt opplagt innenfor økonomisfæren, mens KHiO ikke nødvendigvis vil si at de er i opplevelsessfæren, sier hun.

Mye BI, lite kunst

På konferansen deltok også to studenter fra KHiO og to studenter fra BI i et panel som diskuterte hva kunst og design kan bety for utviklingen av en opplevelsesøkonomi. Blant dem var Bror Sander Berg Størseth, som studerer grafikk ved KHiO, og Nina Borgersen, som studerer kultur og ledelse på BI.

Berg Størseth mener det er positivt at BI og KHiO har inngått et samarbeid. Imidlertid syntes han det ble vel mye fokus på BI under konferansen.

– Det har vært for mye fokus på økonomidelen, og for lite på kunst og kultur. Begge parter kunne også fått mer ut av ideer og tanker rundt samarbeidet, sier studenten.