KONTAKTSØKENDE: Kultur og ledelse-studentene Stian Feigum-Johansen, Silje Kristin Noer Johansen og Ellen Anita Bjareng er klare for å mingle med de rette bransjefolkene.

Mingling på timeplanen

Kultur og ledelse-studentene ved BI lokker arbeidsgivere med tapas og champagne.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kaller det champagnemingling. Det å skape kontakter er jo kjempeviktig, dette er jo nettverksbransjen de lux, sier Donatella de Paoli, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon på BI.

22. november skal bachelorstudentene ved Kultur og ledelse ha en egen arbeidslivsdag, siden karrieredagen på BI ikke var helt deres stil. De Paoli tok initiativ til arbeidslivsdagen.

– Jeg tenkte at studentene måtte ha noe tilsvarende Karrieredagen, men kulturlivet ville ikke hatt råd til å betale for stands på samme måte, så derfor ble arrangementet mer som en galleriåpning, med champagne og mingling. Dette burde jo inspirere folk på Blindern! Det er ekstremt viktig at lærerinstitusjonen hjelper studenter inn på framtidige arbeidsplasser.

De Paoli tror den økende kommersialiseringen av kultur som film og musikk vil føre til arbeidsplasser for studentene.

– De første kullene vil fylle et umiddelbart behov for denne spesialiserte kompetansen, mens de påfølgende kull i større grad må skape seg nye jobber og bedrifter, tror hun.

Studentene står for selve utførelsen og har av Handelshøyskolen BI fått 50.000 kroner.

– Vi har invitert bransjefolk fra de ulike bransjefagene vi har, for eksempel forlagsbransjen, folk som er ansatt på universitetet og høgskoler og næringsliv, forteller Feigum-Johansen, som går andre året på Kultur og ledelse, en av fire i prosjektgruppen for KarriereDagen Vår.

Han regner med at det vil komme rundt 250 stykker, og tror det vil være lett å komme i kontakt med de riktige menneskene.

– Vi har bestemt at hver av de ulike bransjene skal ha en spesiell farge, så kan man kjenne igjen hverandre på fargen.

Powered by Labrador CMS