BLINDERN–LABEL: Én har en uvane med å komme for sent til avtaler.

På egne riller

«Så undergrunn at de deler kontor med styggen sjøl» lyder slagordet til Blindern-labelen Metronomicon.

Publisert Sist oppdatert

– Folk synes undergrunn er spennende. Men det er ikke sånn at TV2 jakter på oss. De som kommer på konsertene våre er stort sett raringer og skumle folk, forteller Koppen, multi-instrumentalist i bandet Täpas Strepens og en hjernene bak plateselskapkollektivet Metronomicon.

Det er ikke bare Koppen som har et pseudonym nesten like kårni som en svartmetallmusiker. Marius Ergo, Cyrano og Magnus Moriarty og de andre i Metronomicon brenner cd-ene selv og leverer dem på døra til kundene med sykkelbud.

– En ulempe med det er at vi aldri får anmeldelser. Skivene våre blir forkastet fordi de er brent hjemme. Formatet er viktigere enn innholdet, sukker Cyrano oppgitt.

– Som å selge hjemmebrent på polet, skyter Magnus Moriarty inn.

Bedre enn demokrati

Siden starten for to år siden har metronomicerne gitt ut 14 plater med egenprodusert ukonvensjonell pop. Alle utgivelsene solgt mellom 1000 og 2000 eksemplarer til sammen. Kunsten er å bli kjent med så mange som mulig for å få nye tilhengere.

– I starten kom det bare kjentfolk når Metronomicon arrangerte konserter. Men i det siste har det begynt å komme folk som ingen av oss vet hvem er, sier Marius Ergo.

Med over 20 personer delaktige i plateselskapkollektivet, blir bekjentskapskretsen stor, kokkene mange, og risikoen for søl overhengende.

– Vi vil ikke kalle det et demokrati, fordi demokrati funker ikke så bra. Metronomicon funker bra, sier Cyrano.

– Vi har en klausul om at alle skal godkjenne innspillingene før de blir gitt ut. Så langt har aldri noen spurt meg om min mening først. I praksis krever vi vel bare at folk skal være fornøyd selv, forklarer Koppen.

Jenter selger

Platene spiller de inn hjemme på gutterommet. Eller hos kompiser. Metronomicons egen designavdeling lager covere som klippes til og limes sammen på syklubbaktige arrangementer. Den mest kyniske salgsstrategien de benytter er å plassere søte jenter i salgsboden på konsertstedet.

– Det hender jeg sitter i boden sammen med kjæresten min. Så går jeg på do og blir borte i fem minutter. Når jeg kommer tilbake har hun solgt 15 cd-er. Så sitter jeg der i to timer og selger ikke en dritt, sier Koppen.

Men gutta i Metronomicon gir ikke opp. 10. september arrangerer de slippfest på Barongsai. Da slippes ikke mindre enn fire skiver. Blant disse er Magnus Moriartys And the hippos were boiled in their tanks og Cyranos

You sensualize my soul.

Resten studerer sosiologi, japansk eller britisk og amerikansk litteratur. Dessuten driver de eget plateselskap.

Powered by Labrador CMS