Professor forsvarte studenter i gendebatt

Forrige fredag var det duket for en etterlyst debatt om genmodisfisering på Biologi institutt. For to uker siden gikk fire biologistudenter ut i Universitas og kritiserte en grunnbok i biologi for å være ukritisk til genmanipulering. I et leserbrev til Universitas i påfølgende nummer stiller Sven Erik Rognes seg uforstående til kritikken. Professor Inger Nordal startet sitt innlegg i debatten fredag med å støtte studentene.

– Studentene må være i sin fulle rett til å være fagkritiske og jeg syns kanskje at faglærer på biologi og fagutvalg har reagert litt angstbitersk i forhold til artikkelen sa Nordal.

Leder på fagutvalget på biologi Jostein Starrfelt var fornøyd med debatten, og oppfordret studenter som ville ha mer debatt til å delta i fagutvalget og stille spørsmål på forelesninger og kurs.

Kan genmanipulering redde verden? Og når spiste du genmanipulert mat sist? var noen av problemstillingene som ble reist i debatten. Instituttet var representert ved professorene Inger Nordal og Inger Sandlie. Førstnevnte var sterkt kritisk til genmodifisering, mens Inger Sandlie var mer moderat. Da salen ble spurt om de ville spise genmodifisert mat, svarte et nølende flertall ja.