– Nova er sjanseløse

Radio Nova søker P4-konsesjon

En avgift på 160 millioner kroner og krav til sendinger på nynorsk og samisk er intet hinder for Radio Nova og de andre studentradioene i Norge. Nå søker de om landsdekkende konsesjon.

Publisert

Søknadsfristen til konsesjonen for landsdekkende kommersiell radio går ut onsdag 4. september. Sammen med studentradioene i Bergen og Trondheim søker Radio Nova om å få sende over hele landet på én frekvens, 24 timer i døgnet.

I dag er det P4 som innehar konsesjonen, men flere store aktører har meldt seg på i kampen om å få være Norges eneste kommersielle allmennkringkaster.

– Dersom politikerne velger å la pengemaskinen P4 beholde konsesjonen, er det å erklære kulturpolitikken død. Det er vi som kan være en ekte allmennkringkaster, sier Radio Nova-redaktør Christine Viland og styremedlem Kaare M. Bilden.

– Hva med de 160 millioner kronene i avgift?

– Avgiften er beregnet på kyniske mediespekulanter som vil tjene penger på konsesjonen. Vi søker om å få den dekket av Kulturdepartementet. De må spørre seg om de vil drive kulturpolitikk eller næringspolitikk, sier Bilden.

Kulturdepartementet vil ikke kommentere Novas søknad, utover å si at alle søknader som oppfyller kravene vil bli vurdert seriøst.

Bedre enn NRK?

Det stilles mange krav til en allmennkringkaster, blant annet må studentkanalen ha sendinger på samisk og nynorsk.

– Har du noen gang hørt samisk på P4? Vi sender med dialekter fra hele landet, og vil ta kontakt med samiske utdanningsinstitusjoner. Vi kjenner akademia og kan formidle vitenskap og kultur, sier Bilden.

Viland hevder at søknaden er seriøst ment.

– Vi ønsker virkelig å få til dette. Men om det ikke er så realistisk, er det desto viktigere å komme med dette utspillet. I dag er det ingen radio som ivaretar kulturmangfoldet.

– Heller ikke NRK?

– P2 er flinke, greit nok. Men vi trekker frem nye stemmer. Når det gjelder musikk, kaster andre medier seg på de samme trendene og hypene, mens vi som studenter har nettverk de andre mediene mangler, mener Radio Nova-redaktøren.

P4 og Hitler

Å kalle P4 en allmennkringkaster er like misvisende som å kalle Hitler en pasifist. @mt:Disse søker: Kanal 4 (en sammenslutning av regionaviser) P4 TV2 VG Radio 2 Digital Radio Nova og studentradioene i Bergen og Trondheim

«Å kalle P4 en allmennkringkaster er like misvisende som å kalle Hitler en pasifist», står det i studentradioenes søknad. Kaare M. Bilden i Radio Nova forventer ikke at spissformuleringen får konsekvenser for søknadsbehandlingen.

– Det er for å poengtere hvor feil det er å kalle P4 en allmennkringkaster. Du kan kalle det en slags metakommentar, vi velger å være like tabloide som P4 – som et eksempel på hva vi ikke skal være for medie-Norge.

Ole Tom Nomeland, informasjonsdirektør i P4:

– Jeg anser ikke Radio Novas søknad for å være er seriøs søknad overhodet. Det dokumentes ved at de ikke er i nærheten av på innfri konsesjonskravene om finansiering.

Når det gjelder sammenlikningen mellom Hitler og P4, har Nomeland denne kommentaren:

– De er vel fornøyde med den formuleringen da. Det viser for øvrig at heller ikke kunnskapsnivået deres innfrir de konsesjonskrav som stilles.

Foto: Dag Thorenfeldt/P4

Andreas Wiese, mediekommentator i Dagbladet:

– En skikkelig outsider-søknad, som har sjanse som en snøball i helvetet. Men det er en utmerket retorisk søknad, som viser hva det egentlig er snakk om her: Konsesjonen til kommersiell allmennkringkaster har trykk på ordet

kommersiell – og er ikke en

arena for ideelle radiostasjoner. De kommer ikke til å bli seriøst vurdert.

Foto: