Motvillig akrobat

Da Rolf Kristian Larsen studerte teatervitenskap ved UiO, lærte han mest om Playstation.

Hvem: Rolf Kristian Larsen

Studerte: Teatervitenskap ved Universitetet i Oslo og Statens Teaterhøgskole

Når: 2009-2012

Aktuell med: Rollen som Einar Skinnarland i «Kampen om tungtvannet»

Rolf Kristian Larsen smiler tilfreds idet servitøren legger et stykke daimkake foran ham på kafeen Noah’s Ark – hans faste hengested under studietiden.

– Alle som vil kan smake, sier han, før han selv tar første bit.

Det var moren som ville at Larsen skulle begynne med teater. Etter 14 år på barne- og ungdomsteater begynte Larsen på teatervitenskap ved Universitetet i Oslo.

Han smiler forlegent når han får spørsmål om hvordan han disponerte tiden på Blindern.

– Det er rent flaut, men jeg ble veldig god i Playstation det året der.

Etter å ha tilegnet seg nye kunnskaper om bilspill og skrevet eksamensoppgave om hvorvidt julebukktradisjonen kan anses som teater, la han Blindernstudiene på hylla, etter bare ett år.

– De var så grusomt kjedelige, de studiene der. Jeg trodde det skulle være en grundig innføring i teaterhistorie, men det handlet bare om hva teater er for noe. Jeg ville heller spille teater.

I 2009 var han, etter fem tidligere forsøk, blant den ene prosenten av søkere som ble tatt opp ved Statens Teaterhøgskole.

Teaterhøgskolen ble imidlertid ingen dans på roser. Miljøet var preget av sterk konkurranse med lite målbare resultater.

– Det var intenst å begynne på Teaterhøgskolen. Det var en veldig brå overgang fra å studere teatervitenskap på universitetet.

Som følge av det smale nåløyet er kullene på Teaterhøgskolen små, med mellom åtte og ti studenter.

– Det var ikke nødvendigvis bare positivt. Dagene var lange og ga ikke rom for å drive med skuespill utenom studiene.

Generelt synes han at mye av tiden ble kastet bort på irrelevante fag.

– Da drev vi med akrobatikk rant dråpen over for min del. Jeg tenkte at jeg aldri kommer til å ha bruk for dette, for jeg kommer aldri til å bli castet som Tarzan.

Larsen bestemte seg for å ta det siste semesteret ved William Esper Studio i New York. Studietilværelsen i byen som aldri sover skulle vise seg å bli en stor kontrast til hans vante hverdag i Oslo.

– Det pedagogiske fokuset ved William Esper Studio var å dyrke det skuespillerspirene var gode på. Det hjelper ikke Jostein Flo å høre han er treig hele tiden, sier han og ler, tydelig fornøyd med analogien.

Det nye fokuset gjorde at Larsen fikk inspirasjon.

– I New York følte jeg meg sett på en helt annen måte av lærerne. Alt var nytt, og selv om jeg satt på mye erfaring, følte jeg meg likevel helt fersk. Etterhvert begynte jeg å kjenne på mestringsfølelse igjen.

En viktig lærepenge for ham var å ta ansvar for egen lykke. Det var en vanskelig avgjørelse å dra til New York, men i ettertid er han glad for at han valgte å dra.

– J eg gikk fra low til high på et par måneder, og svevde på en sky etterpå. Jeg bare lo og syklet rundt på 5th Avenue, sier han og smiler.

Han anbefaler alle studenter å ta et utvekslingssemester.

– Jeg minnes den enorme frihetsfølelsen jeg kjente på. Det var den beste tiden i mitt liv.