Omlegging for hvem?

Publisert

Misnøye rundt ex.phil. er naturlig, idet at enkelte da forstår at de ikke passer til et teoretisk, akademisk studie. For andre vil ex.phil. arte seg som en nødvendig plikt med enkelte interessante elementer. Disse vil neppe ivre etter nok en kostbar omlegging, ettersom ex.phil. aldri ble stående som et uoverkommelig hinder for en videre akademisk karriere. Ønsket om omlegging, bare få år etter siste store endring, kommer i stor grad fra den første gruppen. Spørsmålet er i hvilken grad disse er verdt å lytte til.

De siste tiårs økte tilstrømning til universitetene har lite å gjøre med en generell økning i akademiske evner og interesser. Snarere er det slik at ex.phil. tar i mot stadig flere studenter, hvis evner og motivasjon tilsier at de ikke burde startet på et teoretisk, akademisk studie. I takt med dette øker misnøyen og ropene etter reformer.

Det rektor Kaare Norum må ta stilling til er om han vil la den nevnte gruppen avgjøre universitetets skjebne. For noen tiår siden ville det være utenkelig å endre på en ex.phil.-ordning fordi en del studenter uten forståelse for akademias grunnlag, hevdet at pensum er kjedelig. Hvis Universitetet nå velger å gi etter for et slikt press peker det i retning av flere antiakademiske reformer også lenger oppover i gradssystemet. De samme som nå krever en omlegging av ex.phil. vil etterhvert også kreve endringer på grunnfag, hovedfag og til slutt i arbeidet med sin doktorgrad: Stipendiater slakter doktorgradsordningen – - Kjedelig og for mye teori, sier tre førsteårsstipendiater.

En analogi: Forsvaret har ulike typer befalsskoler, som utgjør tradisjonsrike samfunnspilarer. Samtidig kan man ikke bruke sosialpolitiske argumenter for at alle skal gå der, da det finnes mange andre muligheter både når det gjelder utdanning, sosial status og personlig økonomi.

I så måte stiller en teoretisk universitetsutdanning i samme klasse som befalsskolene. Forskjellen er at Forsvarets befalsskoler aldri ville risikere sitt lands sikkerhet, sine soldaters fysiske form, disiplinnivået og forsvarstradisjonen, på grunnlag av en økning i søknader til befalsskolene. Skulle de slutte med krabbing i trange grøfter, nattevandringer og fangetjeneste fordi det i løpet av noen tiår har meldt seg potensielle befalsskoleelever med klaustrofobi, dårlig helse, mørkredsel og minimal forståelse for forsvarets funksjon og tradisjon?

Powered by Labrador CMS