Hvem representerer de eksterne representantene?

Publisert

I forbindelse med behandlingen av Mjøsutvalgets innstilling har de eksterne representantene i Universitetets Kollegium opplyst at de eksterne representantene ved landets fire universiteter har hatt et møte for å diskutere Mjøsutvalgets innstilling, og har kommet fram til et felles standpunkt når det gjelder styresammensetning og antall eksterne representanter i styrene.

Dersom de eksterne representantene har bedt Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) om og har fått tillatelse til å holde et slikt møte for å bli enige om felles standpunkt i forbindelse med en sak som er sendt ut til høring, er det bemerkelsesverdig. KUF har jo nettopp bedt om å få tilbakemeldinger og kan da ikke godta at representantene utpekt av KUF (eierens representanter, på vegne av staten) skal ha et felles standpunkt.

Dersom de eksterne representantene ikke har bedt den de representerer (KUF på vegne av staten) om tillatelse til å holde et slikt møte for å bli enige om felles standpunkt, så er det også bemerkelsesverdig. Da må en stille spørsmålet om hvem de representerer, seg selv eller eieren KUF på vegne av staten.