Ex.phil.- og ex.fac.-ordningen

Carl Erik Grenness og Øyvind Rabbås som leder Rådet for ex.phil. og ex.fac. tror en liten satsing på førstesemesterstudiet kan gi store gevinster for hele Universitetet.

Universitas har 12. september et stort oppslag om en ny undersøkelse om førstesemesterstudiet (FS). Det er forståelig og riktig at undersøkelsen vies stor oppmerksomhet, gitt den sentrale plass ex.phil. og ex.fac. har ved Universitetet. Det er imidlertid en del alvorlige uklarheter i oppslaget som gjør at vi finner det nødvendig å komme med noen utfyllende kommentarer.

Først og fremst: Det kommer ikke frem i Universitas\' oppslag at undersøkelsen er gjennomført som ledd i et større evalueringsarbeid av hele FS. Arbeidet styres av Rådet for ex.phil. og ex.fac. etter pålegg fra Kollegiet og utføres av ansatte som er direkte eller indirekte involvert i FS. Også studentene er representert i arbeidet som avsluttes i november. Rapporten som sendes til Kollegiet, vil også inneholde et rammeforslag til et nytt FS hvor vi blant annet tar hensyn til den nye gradstrukturen, samtidig som vi forsøker å råde bot på de pedagogiske svakheter det nåværende opplegg er preget av.

Evalueringsrapporten vil ta for seg alle aspekter ved FS. Den drøfter blant annet det faglige innholdet i ex.phil. og ex.fac., og den formelle organiseringen av disse innenfor den videre studie- og gradstrukturen. Videre vil den inkludere studentenes opplevelse av studiet, samt de pedagogiske og sosiale sidene ved studiet.

Evalueringsarbeidet ble påbegynt før Mjøs-utvalgets innstilling og den kvalitetsreform innen høyere utdanning som Stortinget vedtok i juni i år. Her fastslås det at ex.phil. og ex.fac. skal opprettholdes og inngå i den nye treårige bachelorgraden med ti pluss ti studiepoeng. Dette er den viktigste føringen for vårt rammeforslag. Ex.phil. og ex.fac. vil moduliseres slik at de passer godt inn i den nye studiestrukturen, og innholdet i studiet vil gjøres mer oversiktlig og profilert. Studiene vil integreres bedre i forhold til fagstudiene.

En av undersøkelsens hovedmålsettinger er å kartlegge hva FS-studentene selv synes er viktig og hva de får ut av studiet. Disse «suksesskriteriene» går stort sett på om de finner studiet interessant og givende mens de tar det, samt på sosiale forhold rundt studiene. Selv om slike kriterier er viktige og må tillegges vekt, kan de ikke være de eneste som vektlegges.

For det første må man vurdere om ex.phil. og ex.fac. er faglig verdifullt på tross av at det kan være vanskelig for studentene å se dette mens de holder på med det. Det er Universitetet ved sine enkelte fagenheter som har ansvaret for å sikre at alle studietilbud holder det faglige nivå som forventes ved et universitet, og da kan ikke den umiddelbare underholdningsverdien være avgjørende (Skulle man fjerne matematikk fra skolen fordi de fleste elevene synes det er kjedelig?).

For det andre er det ofte først i ettertid at vi kan vurdere om det vi tvinges til å lære er verdifullt eller ikke. Når studenter skal avgjøre om ex.phil. og ex.fac. virkelig er nyttig og relevant for deres studier, kan de vanskelig gjøre dette før de har fordypet seg i fagstudiene. Det kan her være på sin plass å minne om at det å studere ved Universitetet, som mye annet i livet, innebærer at man må gjennom visse ting som umiddelbart vil kunne oppleves som kjedelig, men som allikevel kan vise seg å være av stor verdi.

For det tredje er det derfor viktig å skille mellom de problemer som skyldes ex.phil.- og ex.fac.-studiet i seg selv – dets faglige innhold og pedagogiske opplegg – og de problemer som skyldes at det er et førstesemesterstudium. Kanskje er det slik at det er de siste problemene som er de største. I så fall vil ikke en avskaffelse av ex.phil. og ex.fac. være noen løsning.

Vi ønsker ikke å avvise resultatene av undersøkelsen, men å sette den inn i det videre perspektiv som manglet i Universitas-oppslaget. Men undersøkelsen setter fingeren på mange forhold som det må gjøres noe med. Dette tar vi også opp i evalueringsrapporten, og vi vil utarbeide vårt rammeforslag slik at disse problemene blir minimalisert. Vi har allerede tatt fatt i en del av dem våren og høsten 2001.

Undervisningsopplegget er lagt om slik at det nå gir et bedre samlet fokus på sentrale spørsmål i pensum. Det viktigste tiltaket er imidlertid det Universitas selv nevner, nemlig høstens prøveprosjekt med seminarundervisning og mappeevaluering for ex.phil.studenter ved Mat-Nat. Dette opplegget er, som Universitas påpeker, ressurskrevende, men det er noe vi har stor tro på og vil gå inn for som den normale modellen ved ex.phil. og ex.fac.

En relativt liten satsning på førstesemesterstudiet kan gi stor kvalitetsgevinst for hele Universitetet.

sCarl Erik Grenness, leder av Rådet for ex.phil. og ex.fac. og Øyvind Rabbås, nestleder av Rådet for ex.phil. og ex.fac. og leder av Avdeling for ex.phil.