A-lista vil gjøre overgangen til arbeidslivet mykere

På universitetet går det tusenvis av oppegående studenter som lærer masse hver eneste dag. Universitetet i Oslo er landets beste, men likevel sliter mange studenter med å få jobb etter å ha tilbragt flere år av livene sine her.

Universitetet gjør i dag en for dårlig jobb med å bevisstgjøre oss studenter på hvilke kunnskaper vi tilegner oss. Alle studenter skal jobbe etter studietiden, men likevel frykter halvparten arbeidsløshet etter fullført grad. I dag er det vanskelig å stille forberedt til arbeidslivet og overgangen til arbeidslivet kan være brå for mange. Å finne relevante jobber å søke på er vanskelig når man ikke vet hvor man skal lete eller hva arbeidsgivere søker i en ansatt. Bachelorprogrammene må legges opp til at de studentene som ønsker det kan ta praksisemner. Dette gir et mykere møte med arbeidslivet og vil gjøre at vi skjønner hva vi kan. Karrieresenteret må involveres mer på fakultetene, slik at studentene vet hvordan de på best mulig måte kan framstå som attraktive arbeidssøkere.

Dette er A-lista: Sosialdemokratene endrer navn

Universitetet vårt er rangert høyt internasjonalt, og mye av det vi lærer er ettertraktet kunnskap i arbeidslivet. Likevel blir mange ufrivillig gående i jobber som er på siden av det de har studert. Vi i A-lista mener det er synd at nærings- og arbeidsliv ikke kan benytte seg av den kunnskapen vi studenter tilegner oss fordi det er få møteplasser der studenter og arbeidsgivere kan bli kjent. Fakultetene har et viktig ansvar for å legge til rette for slike møter. Dette gir alle studenter muligheter til å bygge nettverk og knytte bånd til arbeidslivet.

Usikker på hva du skal stemme? Prøv studentvalgomaten

Møter mellom arbeidsgivere og studenter vil kunne gi flere studenter relevante jobber når de er ferdige med sin tid på Blindern. I dag er det mange som samler erfaring gjennom ubetalte internships. Dette øker forskjellene og gjør at studenter som ikke har mye penger eller et kjempenettverk stiller dårligere når de skal søke arbeid. Slike forskjeller mener vi at universitetet har et ansvar for å motvirke og det vil vi jobbe med i Studentparlamentet.

Usikker på om du skal stemme? Kaller alle late studenter til stemmeurnene!

Arbeidslivet vi skal ut i er mer utrygt enn på lenge. Det er viktigere enn noen gang at universitetet tar på alvor det ansvaret de har for å utdanne oss til å bli kompetente og bevisste arbeidstakere. I Studentparlamentet vil vi i A-lista kjempe for mer arbeidsrelevans i studiene og derfor trenger vi din stemme!

Mer fra A-lista: Studentdrevet pub på Frederikkeplassen, så klart!