Velferdstinget skal ikke detaljsstyre kantina di

Velferdstinget er ikke et styringsorgan for hver enkelt kantine, men studentenes politiske påvirkningsorgan, skriver Rune Keisuke Kosaka og Julie Iversen i Studentparlamentet på Oslomet.

SiO Mat og Drikke scorer dårlig på KTI-undersøkelsen som forrige uke ble lagt frem for Velferdstinget. Dette er ikke ny informasjon. Grunnen til dette handler mest sannsynlig om at det er det tilbudet flest studenter har et forhold til og bruker, og at det er et svært konkurranseutsatt område.

I mange av disse undersøkelsene, som brukes internt i tjenesteområdene, er det mulighet for fritekst-svar fra studentene. Dersom vi skulle fått innsikt i alle svarene i undersøkelsene (noe ikke en gang styret alltid får), ville dette være et brudd på de ansattes personvern.

Bakgrunn: SiO skryter av gode tilbakemeldinger, men nekter å vise hvor det kommer fra

«Hvorfor det?», spør du sikkert. Det er da ikke slik at vi skal inn og se på enkeltindividene, men på serveringsstedet det er snakk om?

Det stemmer at målet med innsikten som etterspørres ikke er å se på hvordan enkeltindividene jobber. Likevel er det viktig å understreke at kritikken i undersøkelsen kan gå på de enkeltmenneskene som jobber der. Av og til kan det være at de nevnes ved navn, andre ganger kan det handle om små kantiner der det er lett å gjenkjenne beskrivelser som kommer frem i undersøkelsen. Selvfølgelig skal SiO jobbe for god service, og dersom det viser seg at det er servicen kundene er misfornøyde med er dette noe man skal ta tak i. Der stopper imidlertid Velferdstingets ansvar.

SiO skal ikke bare ha et godt tilbud til studentene, det skal også være et godt sted å jobbe»

Velferdstinget er ikke et styringsorgan for hver enkelt kantine, men studentenes politiske påvirkningsorgan. Vi skal trekke de lange linjene, og tenke strategisk. Vi skal legge føringer for at studenter skal ha mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, og noe å bite i gjennom dagen. Vi skal også stille krav til kvaliteten, prisen og utvalget av det vi måtte ønske oss å få tak i hos SiO. Vi må klare å ta politiske beslutninger uavhengig av dypere innsyn i kundeundersøkelsene.

Universitas-Henrik om SiO: Hvorfor i alle dager får vi ikke vite hva de driver med?

I stedet for at vi i Velferdstinget skal mene noe om hvert enkelt lokalt tilbud, bør vi heller jobbe aktivt for økt brukermedvirkning, og legge til rette for at man kan foreta lokale tilpasninger innenfor de rammene vi ønsker oss.

SiO skal ikke bare ha et godt tilbud til studentene, det skal også være et godt sted å jobbe. Som studenter skal vi kreve mye av institusjonene, samskipnaden og politikerne. Samtidig skal man forstå hva man burde mene hvor, og at når vi som studenter har flertall i styret, har vi som studenter også et ansvar for å ivareta de ansatte som jobber hos oss.

Les mer: Dette er SiO-studentenes faktiske makt