Foto: Henrik Rief

Kort vei fra stemningsskaper til folkefiende

Vi må nesten si som Mor Åse i Peer Gynt: Universitas, dere lyver, skriver Anne Katrine Bækkelie, Andreas Nyborg Hansen, Inger Helene Johnsen Blegeberg, Oscar Arnesen Dønnum, Randi Margrethe Strøm Olsen, Vebjørn Løvås, Christina Eide og Andreas Nyborg Hansen fra Kjellerpubene.

[Lederkommentaren i Universitas utgitt 2.5.2018](1) hevder at samarbeidsorganet mellom kjellerpubene på Campus står i veien for en ny bar på Frederikkeplassen i frykt for konkurranse. Dette er regelrett faktafeil, og til tross for at lederkommentaren på nett ble endret etter innspill, traff originalkommentaren mange.

For å forklare hvorfor, la oss først forklare dere litt om hvordan kjellerforeningene på Blindern går rundt. Vi går rundt fordi flere hundre studenter bruker mange timer hvert semester på å jobbe frivillig. Ja, vi i styrene bruker mange timer hver uke, helt ubetalt, fordi vi genuint tror og håper at arbeidet vi gjør er med på å bedre studentmiljøet.

Som dere har fått med dere har kjellerforeningene et uformelt samarbeid, men det er ikke noe kartell. Samarbeidet mellom kjellerforeningen brukes til å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre med små og store ting. Vi hjelper hverandre med alt fra kvitteringsruller og gass til å ordne kjelleravtale med UiO.

Samarbeidet sikrer også organiseringen som er nødvendig for å arrangere Pub til pub hvert semester. Vi lager liv på Campus, sammen.

Det kan se ut som om Universitas sitter med et inntrykk av at kjellerforeningene er til hinder for utviklingen av nye tilbud på Blindern. Det stemmer ikke. Blant annet har vi hjulpet den nye puben Placebo på Psykologisk institutt i gang. De har fått støtte til alt fra leverandøravtaler til skjenkebevilling og utstyr. Det uformelle samarbeidet kjellerpubene i mellom hindrer ikke nye initiativ. Vi er tvert i mot en ressurs. Vi engasjerer oss på daglig basis for et levende og inkluderende studentliv og campus.

Bakgrunn: De vil kaste ut Akademika, og ha bar på Fredrikkeplassen

Derfor var det utrolig sårende å lese at dere anser oss som folkefiende nummer én, basert på en påstand som dere, så vidt oss bekjent, ikke engang har forsøkt å faktasjekke. Vi må nesten si som Mor Åse i Peer Gynt: Universitas, dere lyver.

Det er en ting å bli kalt folkefiende som enkeltpersoner, men når dere går etter alle kjellerforeningene som helhet treffer dere ikke bare lederne. Dere treffer de frivillige som serverer kaffe i ukedagene, de som står hele natten og rigger til storfester, de som serverer øl på fredagskveldene, de som gjør avtaler slik at professorer kommer og tar en øl mens de holder foredrag, slik dere etterspør og mange fler.

Vi skjønner at det er et ønske om bar på Fredrikkeplassen. Hvis noen ønsker å ta på seg oppgaven stiller vi gjerne opp med råd og erfaringer, men slik det er i dag har ingen av de allerede etablerte kjellerpubene kapasitet til å drifte det dere beskriver.

Om målet er å motivere noen til å ta på seg oppgaven, uten lønn, er nok heller ikke den anbefalte taktikken å rakke ned på de som allerede legger ned mye frivillig innsats for et bedre studentmiljø.

Leserinnlegg: Glem ikke å sette opp ølteltet