Jusstudent: Vi må skjerpe oss

Jusstudenten Hedda Larsen Borgan mener andre studenter tolker Høgberg i verste mening.

De siste dagenes debatt om «Høgberg-gate», har gjort meg oppgitt. Høgbergs hovedpoeng var altså at hun ikke aksepterer hets på en anonym app, og at studentene må ta seg sammen. Som en sanksjon tok hun ikke opp fredagens forelesning på podcast. Ferdig snakka.

Bakgrunn: Professor skjelte ut studenter i forelesning

Dette har tydeligvis vært så provoserende for mange at både Jodel og Facebook har kokt over. Indignerte studenter raser. Kort sagt fremstilles det som at hun ikke ønsker pedagogiske forelesere. Dette er å tolke Høgberg i verste mening. Hvis man leser hennes utdypende kommentarer, er det klart at det ikke er det hun mener. Dessuten er det liten tvil om at Høgberg er opptatt av pedagogikk, ettersom hun er en svært populær kurs- og foredragsholder. Dette vet studentene.

Få med deg alt: Les hele talen til Høgberg

Ja, podcast er et topp verktøy som vi alle setter pris på. Jeg håper selv at podcasten kommer tilbake – det gjør det lettere for de som har jobber, barn eller andre forpliktelser i tillegg til studiet. Men når podcastopptak brukes som grunnlag for hetsing av enkeltpersoner, så er det bra at noen reagerer. Det trenger vi.

Benedikte Høgberg: – Jeg er blitt en av de minst populære professorene på fakultetet

Jusstudenter er de fremtidige fanebærerne for rettsstaten. Derfor setter jeg pris på at Høgberg tar studentene på alvor, og viser at professorer er kritiske, reflekterte mennesker av kjøtt og blod. Det er jo forhåpentligvis det vi også skal bli når vi er ferdige.

Har du fått med det? Slik reagerer dekanen, studentene og kolleger på Høgbergs tale