FOTO: Privat.

Jeg vil bare ha god mat

SiO Mat og Drikke er blitt en organisasjon som ikke klarer å ta vare på dyktige ansatte, som serverer mat folk blir dårlig av, og som selger kaffe høstet av mennesker som får én krone dagen, skriver Olav Riise fra Gjestelista.

Nok en gang har SiOs kantinedrift og deres monopol blitt et diskusjonstema, og nok en gang har debatten forløpt på samme måte. Noen fra Blå Liste sier at [monopol er dritt](3), uken etter kommer [noen fra Venstrealliansen med et innlegg i Universitas om Ayn Rand](1), og hvor fæle kapitalistene er. Selv begynner jeg å bli ganske lei hele debatten, i likhet med resten av studentmassen tror jeg. Jeg vil bare ha god mat, uten å blakke meg.

Bakgrunn: Studentflertallet vil oppheve SiO-monopolet

Det siste året har man i Universitas kunnet lese om [SiO-kokken Jerome Vincendeau](5). Mannen som har gått den lange veien fra å servere billig gourmetmat på KHiO, til å bli nedgradert til kokk, før han senere ble nedgradert til medarbeider og til slutt fikk sparken. En rimelig spesiell situasjon, hvis du i tillegg legger til at det er snakk om en prisvinnende konditor og restaurantsjef blir saken helt absurd.

Venstrealliansens Kristine Sørheim skrev tidligere i februar om hvordan private aktører driver med skittent rulleblad, men hopper elegant over SiOs historie. I Universitas kunne man i fjor lese om SiO-kaffen som produseres i Rwanda hvor arbeidernes månedslønn ligger på grensa til absolutt fattigdom. Jeg håper alle Studentparlamentets representanter husker dette når de kjøper seg morgenkaffen sin.

Les også: SiO-styret må få fart på sakene!

I mars for et års tid siden ble to SiO-kunder så syke at de varslet Mattilsynet. For to uker siden gikk den tidligere SiO-kokken Jerome ut og spurte hvor Mattilsynet var. At så mange av Studentparlamentets representanter tilsynelatende synes dette er helt greit får stå for deres egen regning.

Etter sommeren i fjor ble studentene møtt av en nyoppusset kantine på Frederikke, samtidig var også [kantinedamenes stoler kastet ut](7). Uten avlastningsmatter skulle de stå hele dagen. Smertene ble så uholdbare en av de ansatte måtte sykemelde seg. Forholdene var så alvorlige at en arbeidsrettsekspert mente håndteringen av de ansatte var ulovlig.

SiO har fantastiske forutsetninger for å lage god og rimelig mat. De betaler hverken moms eller husleie, og kan skilte med attraktive arbeidstider som ikke involverer hverken kveldsarbeid eller helgearbeid.

SiO Mat og Drikke er blitt en organisasjon som ikke klarer å ta vare på dyktige ansatte, som serverer mat folk blir dårlig av, og som selger kaffe høstet av mennesker som får én krone dagen.

Hvis poenget med å la SiO drifte kantinene er at de er studentstyrt, da må denne makten snart brukes. Hvis ikke forsvinner det eneste argumentet for å la SiO Mat og Drikke leve.

Dyr SiO-kaffe? En kopp kaffe på Stortinget: 3 kroner. En kopp kaffe på SiO-kantinen: 18 kroner