Pensum: Jens Lægreid er nyinnsatt studentparlamentsleder. Han skriver at «jeg ønsker å ha med meg folk flest når vi skal forsøke å ta fatt i de strukturelle og praktiske utfordringene som gjør at studenter ikke føler at de mestrer hverdagen sin.»

Jeg er klar! Er du?

Jeg er neppe den første ambisiøse studentlederen med store visjoner for sin periode.

UiO går en spennende tid i møte. Vi har et nytt rektorat som har gjort det tydelig at de vil sette mer preg på UiO enn å få navnet sitt på en bygning. De har sagt at de vil legge en plan for 'tidenes satsing på utdanning' de neste seks månedene. Her har vi som studenter en unik sjanse, dette er ikke tiden for å brenne inne med gode ideer!

Vanskelig overgang

Utdanning i Norge har mange styrker. Det er allikevel mye som gjør studiehverdagen vanskelig for folk flest. Mange opplever at overgangen fra videregående til universitet er altfor stor. Mange får studieplass, men ikke alle opplever at de blir studenter. En ser gjerne at de med bakgrunn fra ressurssterke hjem gjør det godt, og mye ligger til rette for at samfunnsklassene kan reprodusere seg i fred. Det er ikke greit.

Engasjer deg!

Jeg ønsker å ha med meg folk flest når vi skal forsøke å ta fatt i de strukturelle og praktiske utfordringene som gjør at studenter ikke føler at de mestrer hverdagen sin. Din reise fra russetreffet på Tryvann til lesesalen bærer med seg verdifull innsikt i hva som fører til at studenter lykkes, eller motsatt. Derfor vil jeg anbefale folk å engasjere seg. Still til valg i programutvalg, fagutvalg, studentutvalg eller studentparlament. Engasjer deg i en forening. Send en melding til de som er dine tillitsvalgte. Chat gjerne med oss i Studentparlamentet gjennom vår Facebookside. Vi trenger alle med på laget når vi skal fremover. Vi som folk fungerer best i fellesskap, og fellesskap fungerer best når folk bidrar.