Arkivfoto: Adrian Nielsen

Vi drepte teltet, men ikke stemninga

Stemningen lever fortsatt uten ølteltet, lover formann ved DNS, Trygve Haaland

Stipendiat Sigbjørn Bore langer ut mot studentpolitikerne som han mener [glemte å sette opp ølteltet på Frederikkeplassen i fjor på høsten.](1) Det kan virke som om det at ølteltet huskes «for dets unike evne til å få en til å glemme» er en såpass passende beskrivelse, at jeg nå må minne ham på at det var Det Norske Studentersamfund, og ikke Studentparlamentet som tok ansvar for ølteltet, eller «Lille Chateau Neuf» som vi kalte det iblant.

Hovedgrunnen til at teltet ikke var å finne i fjor var fordi universitetet skulle være reklamefritt. Før 2016 har vi fått lov til å finansiere teltet ved å ta inn sponsorer, som fikk standplass på Frederikkeplassen. UiO strakk seg veldig langt i å finansiere deler av det, men det ville fortsatt bli en for stor økonomisk belastning på oss.

Både studentrepresentanter og universitetet gjør ufattelig mye bra for studentkulturen, og muliggjør studentersamfundet å være det verktøyet vi er for at man skal ha det trivelig under fadderukene og det øvrige studieåret.

Studentrepresentantene var med på møtene vi hadde med universitetet for å fortelle at studentene ville ha telt under STUDiO. Studentparlamentet gjør mye som man ikke kan lese om i avisa, så det er nok bare savnet av øltelt som snakker når Bore undergraver dem.

Ideen til teltet forsvant derimot ikke. Stemninga og funksjonen for å være et samlingssted i det gode vær og selskap ble bevart, da vi i stedet trakk studentene ned til Grisebukta utenfor Chateau Neuf, som hadde blitt en oppgradert, idyllisk uteservering. Denne ble svært populær og veldig godt mottatt.

Jeg har selv kost meg ganske mye i STUDiO sitt festivaltelt på Frederikkeplassen, men for meg har det ikke vært et stort tap; Grisebukta var enda bedre. Jeg kan se for meg at studentersamfundet utvider Chateau Neuf opp til Blindern igjen en vakker dag, men da heller i toppen av Fysikkbakken. Dette blir opp til festivalledelsen å bestemme om de vil eller ikke, men enn så lenge holder sola i betonghaven vår seg godt som alternativ til teltet på brosteinen.

Men en ting er sikkert: Det blir god stemning i år også. Festivalledelsen er allerede i full gang med å booke, planlegge og hente inn folk til å gi studentene og ansatte som Bore en nydelig start på studieåret. God sommer, så sees vi på Studentfestivalen i august!