Blå liste: Døgnåpne lesesaler nå!

Det er en selvfølge at Norges eldste universitet skal legge bedre til rette for studentenes lesevaner, skriver Jon Eskil Ramsrud Kindberg.

Campus er studentenes andre hjem og om man ønsker å sitte på lesesalen fra åtte på kvelden til tre på natten, så skal ikke åpningstidene til UiO være til hinder for det. Både UiT og NTNU har døgnåpne lesesaler. UiO skal ikke være dårligere. Vi studenter er lærelystne og vi ønsker å benytte oss av lesesalene våre.

Ikke alle studenter har mulighet til å tilpasse seg de åpningstidene vi har på campus i dag. Universitetet i Oslo er Norges eldste universitet og har en studentmasse på over 27.000 studenter. Alle disse studentene er unike og har ulike hverdager. Noen studenter er småbarnsforeldre som må hjem tidlig og lage middag. De kan da ha et behov for å lese sent om kvelden etter barna har lagt seg. Studentenes deltidsstillinger varierer fra medarbeidere hos Kiwi til praktikanter i FN-sambandet. Noen er A-mennesker, mens andre er B-mennesker. Kort sagt er studenter ulike og vil derfor ønske å lese på forskjellige tider av døgnet. Eksamen nærmer seg og jeg tror det er flere enn meg som vet at det blir noen veldige lange dager på lesesalen framover. Hver student vet best selv hvordan deres studiehverdag skal se ut og bør ha friheten til å bestemme dette selv.

Valget er i gang! Test hvilken studentliste som ligger nærmest ditt hjerte!

Om du ønsker friheten til å styre over egen studiehverdag er det viktig at du stemmer på Blå Liste ved årets studentparlamentsvalg. En stemme på oss er en stemme for en enklere og bedre studiehverdag!