GI KARAKTER!: Ole Marius Gaasø i Blå liste mener det må bli lettere for studenter å finne ut hvilke studier og forelesere som engasjerer mest.

Rate my professor – på UiO

Rekk opp hånda alle som en gang har hatt en dårlig foreleser, skriver Ole Marius Gaasø i Blå liste.

Universitetet i Oslo tilbyr mange gode emner og studieprogram, men ikke alle studier har like høy gjennomføringsgrad. Samtidig som det finnes emner med forelesere i toppklasse og et stimulerende studentmiljø, eksisterer det også studier der demotiverte studenter dropper ut tidlig i utdannelsesløpet. Flere studenter vi i Blå liste har pratet med, forteller at nettopp svake forelesere er en hyppig årsak til at dette skjer.

Det må bli lettere for studenter å finne ut hvilke studier og forelesere som engasjerer mest. Dårlige utformede evalueringsskjemaer som ikke følges opp, gjør det ikke lettere for de som kommer etter oss. Studenter blir ikke tatt på alvor.

På nettsiden www.ratemyprofessors.com kan nåværende og tidligere studenter gi tilbakemeldinger på hvordan de opplever utvalgte emner og forelesere på flere engelskspråklige utdanningsinstitusjoner. I tillegg til en skriftlig tilbakemelding, blir foreleserne her gitt en rangering fra 1 til 5. Påliteligheten i rangeringene styrkes når mange studenter gjennomfører dem. Og viktigst av alt – denne informasjonen er offentlig tilgjengelig for alle!

Blå liste mener at en offentlig rangering av emner og forelesere bør bli publisert på UiOs hjemmesider. Kun på denne måten kan vi reelt sett gjøre det lettere for potensielle studenter å vurdere kvaliteten på de ulike studietilbudene. I tillegg til å skape oppmerksomhet om studiene, vil dette også gi et kraftig signal om at forelesere og emneansvarlige må sørge for å ta til seg tilbakemeldingene studentene gir.

Nei til dårlige forelesere – ja til rangering!

Flere leserbrev:

Konservative studenter: UiO må gi slipp på SiO-monopolet

Venstrealliansen: Liberales våte drøm: Starbucks og Burger King tar over campus

Gjestelista: Gi oss foodtrucks på Frederikkeplassen!

Student om Samfunnet Bislet: Mitt andre hjem