Thyra Askevold bommer i kritikken av Universitas

Leder for fagutvalget ved Institutt for statsvitenskap, Thyra Askevold anklager Universitas for uansvarlig journalistikk. Her er hvorfor hun tar feil.

I [ett debattinnlegg 25. mars](1) kritiserer fagutvalget ved Institutt for statsvitenskap (ISV) Universitas for å vinkle saken om Peace and Conflict Studies (PECOS) på internasjonale studenters faglige nivå. Ressursmangel er den eneste grunnen til nedleggelse, hevder fagutvalget.

Bakgrunn: Vil legge ned prestisjestudium

Ressursmangel er utvilsomt hovedgrunnen til at ISV vil legge ned PECOS. Dette er klart fra både forslaget og instituttlederens e-post. Derfor står det også allerede i andre avsnitt av artikkelen at ressursmangel er hovedproblemet og at nye budsjettkutt har gjort situasjonen mer prekær.

Men i ISVs forslag om nedleggelse presenteres også et annet argument: internasjonale studenters faglige nivå. Dette bruker ISV til å legitimere beslutningen om å legge ned PECOS.

– Den eneste studentgruppen som etter en eventuell nedleggelse av PECOS ikke vil ha et reelt overlappende studietilbud ved UiO, er dermed engelskspråklige statsvitenskapsstudenter, står det i ISVs forslag om nedleggelse av PECOS.

Videre i forslaget, utarbeider ISV en oversikt over engelskspråklige og norskspråklige studenters karakterer, for å finne ut om de vil miste spesielt faglig sterke studenter ved en eventuell nedleggelse.

– De engelskspråklige studentene er overrepresentert blant de studentene som oppnår de svakeste karakterene til eksamen, konkluderer ISV og viser til statistikk.

Dette bruker de som argument for å legge ned PECOS.

– En nedleggelse av PECOS kan følgelig føre til at UiO mister et fåtall studenter (en liten andel av kull på 20), men det er liten grunn til å tro at dette generelt er spesielt faglig sterke studenter.

Når Fagutvalget skriver at ressursmangel er den eneste grunnen til nedleggelsen av PECOS og anklager Universitas' for uansvarlig journalistikk, er dette altså galt.