TREKLØVERET: Ingvil Høystad Stavem, Runa Fjellanger og Ingrid Uleberg fra Venstrealliansen forsvarer Studentparlamentets kvinnekveld.

Venstrealliansen om kvinnekveld-debatten: – Grønn Liste er på bærtur

Feminister kan også ta feil, Margrethe Voll Storaas. Det er ditt eget innlegg et godt eksempel på.

I et innlegg i [Universitas 18. januar kritiserer Margrethe Voll Storaas fra Grønn Liste et initiativ til en samling for Studentparlamentets kvinnelige medlemmer.](1) Hun mener at Studentparlamentets ledelse «plukker blåbær med gravemaskin» når de inviterer til kvinnekveld, men dessverre er det Voll Storaas som er på bærtur.

Voll Storaas, med Grønn Liste i ryggen, går sterkt ut mot Studentparlamentets kvinnekveld. Som hun sier selv, er kvinnenettverk et utbredt fenomen i norsk politikk. Faktisk har de fleste norske partiene sine egne former for slike nettverk. De eneste Grønn liste deler sine negative holdninger til slike samlinger med, er FrP – som jo sier sitt. Gårsdagens kvinnekveld er et godt eksempel på at det er en etterspørsel for slike arrangementer i studentpolitikken. Det var godt oppmøte, noe som viser at kvinner i parlamentet faktisk ønsker veiledning og hjelp når det kommer til å ta ordet. I løpet av høstsemesteret ble det arrangert «Ta ordet»-kurs hvor alle i Studentparlamentet var invitert. Likevel er menn fortsatt i flertall på talerstatistikken i Studentparlamentet. «Ta ordet»-kursene har altså ikke hatt den ønskede effekten, og vi blir nødt til å prøve andre tiltak. Det er et demokratisk problem at menn er overrepresentert. Når kvinner, av ulike årsaker, ikke tar ordet i debatter mister vi viktige perspektiver på saker som tas opp. Løsningen på dette problemet er selvfølgelig sammensatt, men at et godt initiativ blir latterliggjort og kalt «mensenparty» understreker at det er nødvendig å ta grep.

Bakgrunn: Kvinnekveld splitter Blindern-eliten

Kjønnsdiskriminering forsvinner ikke hvis vi ignorerer det, men hvis vi jobber aktivt mot det. Poenget med en kvinnekveld er nettopp å finne løsninger på et problem, og ikke minst anerkjenne problemet. I dette tilfellet kan det være å sette seg felles mål, som at alle kvinnene skal ta ordet i løpet av et studentparlamentsmøte. Det kan være å bygge et kvinnekollektiv som backer hverandre, uten å nødvendigvis ha de samme meningene. Eller det kan være å avtale formøter i mindre grupper, kjønnsdelte eller ikke, der man får diskutert seg trygge. Er det én ting historien viser oss er det at aktiv handling forandrer verden, ikke passiv ignoranse.

Voll Storaas omtaler kvinnekvelden som «et lukket mensenparty», som om det kvinner gjør når menn ikke er tilstede er å diskutere menstruasjonssyklus. I motsetning til Voll Storaas har vi ikke en beef med mensen, men veit at det er andre ting som står på agendaen på en kvinnesamling for SP. Studentpolitikk, for eksempel. Samtidig må det nevnes at det er litt tragikomisk at også selverklærte feminister kaster seg på «mensen er noe kleint og ekkelt»-bølgen. Det er rart at én som påstår at det å påpeke kjønnsforskjeller kan forsterke dem, ikke tenker over at hun selv er med på å forsterke forestillingen om at kvinners kroppslige funksjoner er enten seksuelle eller ekle når hun bruker uttrykket «mensenparty» om Studentparlamentets kvinnekveld. Man skal passe seg for feministisk dobbeltmoral.

«Jeg krever med den største selvfølge en Blindern-offentlighet som er totalt fri for kjønnsinndeling,» sier Voll Storaas til Universitas, men overser at særlig universitetene sliter med likestillingen. Det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning, og de fleste prestisjeutdanningene har lenge hatt stort kvinneflertall. På tross av dette øker andelen kvinnelige professorer så sakte at hvis ikke universitetene får opp farta vil det være gubbeflertall helt til 2040. Likevel er gullkornet over alle gullkorn påstanden om at «det er en grunn til at man ikke finner Gutteklubben Grei i Brønnøysundregisteret». Én ting er at du faktisk finner Gutteklubben Grei registrert, men det er overraskende at man kan tvile på at det finnes gutteklubber og guttastemning her i verden. Det gjør det, også i studentpolitikken. Det er Studentparlamentets talerstatistikk et godt eksempel på.

Vi i Venstrealliansen oppfordrer Grønn Liste til å feie for egen dør. Den som ligger helt øverst på Studentparlamentet sin talerstatistikk er en mannlig representant fra nettopp Grønn Liste, med over tre ganger så mange innlegg og replikker som første kvinne på lista. Når man selv er en del av problemet burde man heller jobbe for løsninger, og unngå hersketeknikkene og latterliggjøringen vi har sett de siste dagene overfor de kvinnene som ønsket å benytte seg av kvinnekvelden.

«Feminister kan også ta feil,» skriver Voll Storaas. Det stemmer selvfølgelig, noe hennes eget innlegg er et godt eksempel på.