Kvalitet er helt avgjørende for gjennomføring

Det er ikke annet enn naivt og kunnskapsløst å påstå at utdanningskvalitet ikke har betydning for frafallet i høyere utdanningen. Selvfølgelig vil ikke studenter bruke flere år av livet sitt på dårlig undervisning.

I en kommentar i Universitas 12. mai gikk Benjamin Aarø hard ut mot kunnskapsministeren som uttalte at god utdanningskvalitet er viktig for å hindre frafall. Aarø går så langt som å si at det ikke er noen sammenheng mellom utdanningskvalitet og frafall. Her er tre grunner til at det ikke stemmer:

Les også: Feiltolker tilstandsrapport

For det første fører dårlig oppfølging underveis i studiet til høyere frafall. En frafallsundersøkelse gjennomført ved UiO i 2011 viser at det var studentene som hadde størst kontakt med vitenskapelige ansatte og medstudenter som fullførte raskest.

For det andre slutter studenter dersom de opplever at utdanningen ikke har noen relevans i arbeidslivet. All høyere utdanning er også yrkesutdanning, og bør derfor ha en kobling til arbeidslivet. Det er trolig på grunn av mangelen på dette at frafallet er størst ved teoritunge studieretninger som humaniora og samfunnsfag.

For det tredje fullfører studenter ved profesjonsutdanninger – som til sykepleier, ingeniør og førskolelærer – i langt større grad til normert tid enn studenter ved bachelorutdanning i historie, filosofi og samfunnsvitenskap. Ikke fordi disse har bedre karakterer fra videregående eller fordi de har mer i studiestøtte, men fordi de har tettere oppfølging og et mer fastlagt studieløp.

Vi kan gjerne ha en debatt om studiestøtte og forberedelse til høyere utdanning i videregående skole, men å frata utdanningsinstitusjonene alt ansvaret for frafallet er feil vei å gå.