Kultur – og språkkunnskaper er viktig for bedrifter

NHO sitt Kompetansebarometer avdekket at språk og utenlandserfaring har betydning for bedriftene når de skal ansette

Publisert Sist oppdatert

Kristina Klakegg, leder for Internationalista, skriver i et leserbrev at NHOs medlemsbedrifter har feil innstilling til internasjonal erfaring. Bakgrunnen er NHOs kompetansebarometer der bedriftene blant annet har svart på hvor stor betydning internasjonal erfaring og kompetanse i fremmedspråk har ved nyansettelser. 24 prosent mener internasjonal erfaring har stor, eller en viss betydning. Halvparten vektlegger kompetanse i fremmedspråk.

Les også: NHOs medlemsbedrifter har feil innstilling

Når Klakegg reagerer på at tallene ikke er høyere, er det viktig å huske på at blant de 5200 bedriftene som har svart, er det en stort spredning i bedriftsstørrelse og bransje. Hvor mye internasjonal erfaring vektlegges, varierer derfor mye. Når halvparten av bedriftene mener kompetanse i fremmedspråk har en stor eller en viss betydning, er det også et argument for å reise ut. Kunnskap i fremmedspråk er absolutt noe man tilegner seg ved å dra på utveksling. Bedriftene i Norsk olje og gass svarer til og med at fremmedspråk er viktigere enn norskkunnskaper.

Så selv om behovet for internasjonal kompetanse varierer, mener NHO at Kompetansebarometeret avdekker at språk og utenlandserfaring har betydning for bedriftene når de skal ansette. Dette behovet vil med all sannsynlighet også bli større fremover med en økende globalisering. NHO anbefaler derfor studenter å få språk- og kulturkompetanse gjennom å ta hele eller deler av utdanningen i utlandet, innen fagområder som er viktige for bedriftene, som ingeniørfag. Da får de en dobbeltkompetanse som blir stadig mer ettertraktet i et internasjonalt næringsliv.

Powered by Labrador CMS