Politikk er mer enn resolusjoner

Handlingsplan prioriteres høyere enn resolusjoner

I forrige ukes Universitas hevdet Jonas Nilsen at listene svikter velgerne ved å ikke sende inn resolusjoner til møtene. Vi mener denne fremstillingen er for enkel. Studentpolitikk handler om mer enn resolusjoner.

Les også: Svikter velgerne sine

I Studentparlamentets arbeidsutvalg jobber vi fem mennesker. Vi studerer ikke, vi jobber for å utvikle universitetet i den retningen studentene vil.

Vi vet hva studentene mener fordi Studentparlamentet hvert år lager en handlingsplan med punkter de mener skal gjennomføres. Denne er forankret i studentmassen ved at alle studenter på UiO får mulighet til å stemme inn den listen de mener representerer deres meninger, og ved at hvert fakultet har en plass i Studentparlamentet.

Handlingsplanen representerer startskuddet for året, og viser UiO-studenter, Studentparlamentet og arbeidsutvalget hva de skal prioritere i valgperioden. Dette gir studentmassen forutsigbarhet, og det gir arbeidsutvalget mulighet til å planlegge og legge strategier. Det siste er helt avgjørende for å få gjennomslag. Når vi vet hvilke forventninger Studentparlamentet har, kan vi planlegge dager, uker og måneder for å nå målene i handlingsplanen. De som har fått inn et punkt i handlingsplanen skal være trygge på at vi jobber for å få dette gjennomført.

Dersom en liste ønsker å få inn ny politikk etter at handlingsplanen er vedtatt, kan det gjøres ved å melde inn resolusjoner. Men disse sakene kommer i andre rekke; handlingsplanen prioriteres høyere enn resolusjoner. Det hender selvfølgelig også at det dukker opp saker vi må forholde oss til på kort varsel. Da er det naturlig at Studentparlamentet vedtar en resolusjon.

Det er all grunn til å berømme de som skriver resolusjoner. Men det holder ikke å telle resolusjoner for å avgjøre hvem som gjør den beste jobben for velgerne sine.