Slå kloa i den viktigste tomta for UiOs fremtid!

Ettersom Universitetet trenger mer plass, og Nrk-bygningene kan være løsningen

Torsdag 11. februar 2016 meldte NRK at de har bestemt seg for å flytte sin virksomhet fra Marienlyst. Hvor de vil ønsker å etablere seg er enda ikke kjent, men det vi vet er at bygningsmassen snart vil stå klar for at noen kan ta over. Det burde Universitetet i Oslo gjøre.

Ikke lenge etter at nyheten kom ut, begynte utbyggerne å sirkle rundt tomten. Det snakkes om å bygge boliger der, men bygningsmassen ligger som en naturlig forlengelse av campus Blindern og er derfor svært gunstig for å utvide campus, eventuelt som utbygging av sårt trengte studentboliger.

Siden deler av bygningsmassen til NRK sies å være verneverdig, kommer det til å bli tvister. Det skal sies at per 13. februar 2016 er ingen av bygningene oppført som fredet i matrikkelen, men bygningsmassen er kommunalt listeført. Tomten er regulert til offentlige formål og deler til grøntareal, hvilket taler UiOs sak fremfor private eiendomsutviklere Dette gjelder derimot kun hvis UiO velger å bruke bygningsmassen til å utvide campus fremfor å bygge studentboliger.

Universitet trenger mer plass. Spesielt til å vokse seg større. Juridisk fakultet er for dagen spredt for alle vinder, det er trangt om plassen på lesesalene og vi mangler et sosialt og kulturelt samlingspunkt. Det siste punktet er ikke ment som et stikk til Chateu Neuf, som stadig har åpne dører for oss, men det må allikevel sies at det er på tide at UiO får et sted hvor de kan skape sin identitet som et samlet universitet.

Dette går ut som en soleklar oppfordring til universitetet: Slå kloa i den viktigste tomta for UiOs fremtid.