Ikke tving meg til å bli vegetarianer

Vi bør si nei til kjøttfri mandag, til forsvar for enkeltmenneskets rett

Studentparlamentet på UiO vil innføre «kjøttfri mandag». Sagt enklere: de vil forby kjøtt og fisk på mandager i studentkantinene. Det er en farlig tanke.

Jeg vil ikke å starte en diskusjon om hva som er god mat, eller hva som er sunt. Spørsmålet er om det er riktig at politikere skal bestemme hva du spiser.

For de fleste er «kjøttfri mandag» ikke vanskelig å unngå. Vil man ikke spise vegetarmat kan man spise et annet sted eller ha med matpakke. Men en politiker som kan forby kjøtt i en studentkantine, kan vel tenkes å forby kjøtt andre steder også? Hva med å forby matbutikker å selge kjøtt og fisk? Derfor bør vi si nei til kjøttfri mandag, til forsvar for enkeltmenneskets frihet.

Men tvangstankene rammer dessverre ikke bare unge og friske. I Bergen har for eksempel Miljøpartiet de Grønne foreslått at alle kommunale institusjoner og kantiner skal bli kjøttfrie på mandager. Det betyr at de aller svakeste skal tvinges til å spise vegetarisk mat. Demente eldre på sykehjem som har lyst på kjøttkaker eller laks, skal få nei. De eldre kan ikke spise et annet sted eller handle mat på butikken. De er fullstendig avhengig av politikeres velvilje, og det får de ikke av grønne politikere. Dette er lavmål, og viser hvem som må betale når Miljøpartiet gjennomfører sin miljøpolitikk med tvang.

«Kjøttfri mandag» er en svært dårlig ide. Men man må gjerne bruke ytringsfriheten sin til å snakke varmt om vegetarmat.